Mihai Eminescu - Melancolie
Părea că printre nouri s-a fost deschis o poartă,
Prin care trece albă regina nopţii moartă.
O, dormi, o, dormi în pace printre făclii o mie
Şi în mormânt albastru şi-n pânze argintie,
În mausoleu-ţi mândru, al cerurilor arc,
Tu adorat şi dulce al nopţilor monarc!
Bogată în întinderi stă lumea-n promoroacă,
Ce sate şi câmpie c-un luciu văl îmbracă;
Văzduhul scânteiază şi ca unse cu var
Lucesc zidiri, ruine pe câmpul solitar.
Şi ţintirimul singur cu strâmbe cruci veghează,
O cucuvaie sură pe una se aşează,
Clopotniţa trosneşte, în stâlpi izbeşte toaca,
Şi străveziul demon prin aer când să treacă,
Atinge-ncet arama cu zimţii-aripei sale
De-auzi din ea un vaier, un aiurit de jale.
Biserica-n ruină
Stă cuvioasă, tristă, pustie şi bătrână,
Şi prin ferestre sparte, prin uşi ţiuie vântul -
Se pare că vrăjeşte şi că-i auzi cuvântul -
Năuntrul ei pe stâlpii-i, pereţi, iconostas,
Abia conture triste şi umbre au rămas;
Drept preot toarce-un greier un gând fin şi obscur,
Drept dascăl toacă cariul sub învechitul mur.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Credinţa zugrăveşte icoanele-n biserici -
Şi-n sufletu-mi pusese poveştile-i feerici,
Dar de-ale vieţii valuri, de al furtunii pas
Abia conture triste şi umbre-au mai rămas.
În van mai caut lumea-mi în obositul creier,
Căci răguşit, tomnatec, vrăjeşte trist un greier;
Pe inima-mi pustie zadarnic mâna-mi ţiu,
Ea bate ca şi cariul încet într-un sicriu.
Şi când gândesc la viaţa-mi, îmi pare că ea cură
Încet repovestită de o străină gură,
Ca şi când n-ar fi viaţa-mi, ca şi când n-aş fi fost.
Cine-i acel ce-mi spune povestea pe de rost
De-mi ţin la el urechea - şi râd de câte-ascult
Ca de dureri străine?... Parc-am murit de mult.
Poetul este
unul dintre marii cântăreti ai iubirii. Sentimentele ce însufleţesc poezia sa
erotică se repartizează de la fericirea iubirii împartăşite până la decepţia
adâncă, până la revoltă şi satirizare. Poemul "Melancolie" apare la 1
septembrie 1876, în "Convorbiri literare", fiind "unul dintre
cele mai bogate în substanţa lirica şi unul dintre cele mai mişcătoare pe care
le-a compus Eminescu" (Alain Guillermou). Melancolie, ale cărei imagini bizare, amestecate cu
obsesii, au agitat apropiaţii poetului, rămâne sursa fidelă a stării de zbucium
care a caracterizat vara anului 1876, contribuind la adeverirea mesajului
poetic.
Fiind specia
meditaţiei romantice, această poezie înglobează atitudinea reflexivă, deprimată a poetului a cărui fire închisă surprinde, un ciclu temporal în viaţa
universului. Poezia şi visul se exersează cu scopul de a întoarce roata vremii
, trecând prin punctele de solstiţiu ale fiecarei civilizaţii spre timpurile ei
echinoxiale, în care şi-a întemeiat miturile. Timpul este considerat laimotivul operei sale, fiind o supratemă, cu sentimentul straniu al
ireversibilităţii sale.Veşnicia circularităţii anilor crează impresia unei
temporalităţi identice dominate de particularităţile mişcărilor pământului în
jurul axei soarelui. Tot ce mişună pe pămănt, orice suflare este supusă
scurgerii timpului, lăsând în urma lui efecte devastatoare, creând mediul propice
instaurării melancoliei. Melancolia
este stare de spirit dominantă, văzută ca o modalitate de introspecţie, de
sondare a visului, a destinului. Melancolia, sentimentul romantic cel mai des
intalnit, se explică prin faptul ca impresia generală este de timp trecut, de
vreme ce încetează să-şi deapăne fusul temporal, pentru că se apropie de sfârşit.Poetul
tinde să reclădească părţile vieţii
fragmentate de viiturile timpului neîngăduitor, privind cu un ochi netru la
acest proces de refacere, fară să intervină în modificările ce au loc în acest
spaţiu. Poetul întemeieză
starea de nelinişte pe un substrat filozofic, combină în mod riguros doctrina
sa despre lume şi om, cu sentimentul pe care-l are despre propria-i viaţă.
Titlul
poeziei induce cititorul în lumea apatie, a suferinţelor lăuntrice, amplificate
în toiul nopţii de arcul luminous al lunii.Acest poem începe cu o invocaţie
adresată lunii, care trece, regină moartă a nopţii, printr-o poartă deschisă
printre noi, astfel încât solemnitatea funerară oferită de astrul nopţii dă
naştere unui ritual cosmic titanic. Această metaforă presupune o comparația
inițială: „luna ca o regină moartă a nopții“, comparație bazată pe două
similitudini: paloarea astrului și a unei ființe moarte, unicitatea lunii pe
cerul nopții și prezența ei dominantă față de celelalte corpuri cerești.Cititorul
este introdus în lumea irealului cu ajutorul verbului impersonal “părea”, cu
caracter subiectiv, contribuind la construcţia unei imagini poetice
deschizătoare de orizonturi noi.Un văl alb de promoroacă acoperă pământul.
Momentul surprins este de
visare, ambii indragostiti asteptându-si partenerul să apară, în timp ce orele
treceau, se înteţea dorinţa ambilor îndrăgostiţi de implinire a iubirii. În
creatia Melancolie , iubita nu vine la întâlnire, ceea ce provoacă dezamăgirea
eului liric şi întristarea acestiua.Eul liric i
se adresează acestui personaj fără corporalitate umană, ca unui apropiat
de suflet, transpunându-o cu al său sfat spre tărâmul somnului pacifist,
însoţită de făcliile lucitoare ale celorlalte corpuri cereşti, enunţat în manieră
afectivă: “o, dormi, o, dormi în pace!”Adormirea sa printre “mormântul albastru
şi-n pânze argintii” şi a stelelor, a căror lumină se încheagă în “pânze argiintii” dezvăluie o trăire lirică
intensă în faţa unei imagini neobişnuite, cosmosul ca "mormânt
albastru", mausoleu, raclă a intregii lumi, în care, în chip mitic, primul locatar este
insusi "al nopţilor monarc".Somnul său se cufundă în propriul
mausoleu, cu statut impozant peste bolta cerească arcuită de conturile cerului
infinit.Specificitatea lunii este devoalată publicului larg, întărindu-i rangul
de monarh al mănăstirii celeste:”tu adorat şi dulce al nopţilor monarc”.
Plecând de
la această secvenţă poetică, eul liric prezintă alte surse informative despre
astru selenar, care cuprinde cu a sa mantie largă, arii pământeşti aflate sub greutatea “lumii
în promoroacă”, acoperând aşezările săteşti cu vălul luciu al zăpezii
luciferice.Pentru a accentua intensitatea efectului de ger, poetul utilizeaza
ca figură de stil asonanţa ” văzduhul scânteiază”.Temperaturile ridicate de
iarnă transformă radical orice formă de vieţuire, având conotaţii transfigurate
încât zidurile, ruinele par unse cu var, impregnând peisajului câmpenesc
statutul de tablou fantastic.
Continuâdu-şi
drumul şi aflat sub apanajul reveriei, monarhul nopţii ajunge să străjuiască
peste cimitirul singuratic, animat doar de “crucile strâmbe”, pe a căror
înălţime s-a aventurat o cucuvea, simbolul morbidului, “o cucuvaie sură”.Acest
personaj episodic amplifică sentimentul de înfiorare, articulat de glasul cucuvelei a acestui spaţiu locuit doar de morţi, în
toiul nopţii.Această imagine vizuală îi produce eului liric sentimental
dezolării, al incopentenţei aflării echilibrului emoţional.Oprindu-se tot în
sfera tainicului, eul poetic precizează că decorul precedent este accentuat de
zăngănitul clopotniţei bisericii care “trosneşte”, aproape că urlă cu un sunet
impunător peste întreaga aşezare.Metafora “în stâlpi izbeşte toaca” promovează
acuitatea altor răsunete din aceiaşi arie a creştinătăţii, încât toaca nu se
bate, ci sunt izbite acele bătăi ale monarhilor în lemn.Cele două sunete
obţinute conduc către creionarea unei viziuni religioase, motiv pentru care, ansamblate,
sunetele au dat naştere “străveziului demon”, cu putere supranaturală, iar prin
răspândirea sunetului în aer, se “atinge-ncet”, latura zimţată a aramei din
care este confecţionată clopotniţa.Cu “ aripile sale”, demonul auditiv
contribuie la menţinerea prelungă a sunetului astfel creat, asemănat cu glasul
unui văietări, unui jeluit tulburător “aiurit”.Astfel, imaginea auditivă “de auzi din ea un vaier,
un aiurit de jale”, concluzionează cu atmosfera încinsă din acea aşezare,
aproape îngheţată.
A treia
secvenţă lirică descrie un cadru real, cel al bisericii în ruină, care “stă cuvioasă,
tristă, pustie şi bătrână”.Motivul romantic al ruinei este amplificat de
sugestivitatea epitetului multiplu ” cuvioasă, tristă, pustie şi bătrână”,
încât atributele căpătate întăresc starea de dezmembrare Spatiul bisericii ,
simbol al spiritului etern, loc sacru, este supus el însuşi destrămării şi
deriziunii, trecerea timpului peste acest edificiu se resimte prin mostrele
rămase urmaşilor, valorifiate la rangul de ruine.Vântul este stăpânul acestui
spaţiu dezolant, singurul care mai pătrunde în interior, printre ferestrele
sparte şi uşi, încât folosirea verbului “ţiuie”, sonorizează forţă cu care
domneşte.Verbul impersonal “se pare” creionează imaginea poetică a vântului
care răpeşte cu al său farmec ca şi un vrăjitor, fiind înzestrat cu harul cuvântării: “se pare că
vrăjeşte şi că-i auzi cuvântul”.
Firul descriptiv îşi continuă cursul, iar interiorul bisericii este evaluat de către eul liric la o scară umilă a ansamblului architectonic de altădată.Elementele decorative ale edificiului laic au rămas doar amprentele reale ale trecerii timpului derizoriu, încât stâlpii, pereţii, iconostasul, au stagnat la rangul de “conture triste şi umbre”.Printre rândurile poetice se subliniază tema romantică a trecerii timpului ireversibil, nuanţând caracterul melancolic al conţinutului ideatic.Tendinţa eului poetic este aceea de a revela starea de apăsare sufletească, de nelinisţire la vederea acestei realităţii crunte, peste care tic-tac-ul vremii şi-a ţesut pânza destrămării asupra bisericii seculare.
Firul descriptiv îşi continuă cursul, iar interiorul bisericii este evaluat de către eul liric la o scară umilă a ansamblului architectonic de altădată.Elementele decorative ale edificiului laic au rămas doar amprentele reale ale trecerii timpului derizoriu, încât stâlpii, pereţii, iconostasul, au stagnat la rangul de “conture triste şi umbre”.Printre rândurile poetice se subliniază tema romantică a trecerii timpului ireversibil, nuanţând caracterul melancolic al conţinutului ideatic.Tendinţa eului poetic este aceea de a revela starea de apăsare sufletească, de nelinisţire la vederea acestei realităţii crunte, peste care tic-tac-ul vremii şi-a ţesut pânza destrămării asupra bisericii seculare.
Dacă până
acum eul liric a urmărit să nuanţeze urmele nemiloase ale trecerii timpului
peste această construcţie laică, acesta îi amplifică conjunctura de ruină,
cercetată de micile vietăţi, care urmează îndeaproape ritualurile bisericeşti.
În acest cadru inuman, domneşte un personaj personificat din lumea celor mici,
şi ca slujitor preoţesc este înscăunat un greier care deapănă firul unui “gând
şi obscur”, atăt de subţire şi de neînţeles.Pentru reîntregirea ritualului
religios, eul liric îl numeşte ca dascăl pe cel mai de temut duşman al
deconsolidării edificiului: “drept dascăl toacă cariul sub învechitul
mur”.Metafora “toacă cariul sub învechitul mur”amplifică imaginea bisericii
aflată într-o perpetuă distrugere, încât lumea micilor fiinţe , ca martore ale degradării lumii, se
dezvăluie prin aceasta privire în detaliu, chiar în miezul lucrurilor, imaginea
fiind apropiată cadru cu cadru, într-o suită de substituenţi cu valoare de
simbol.
Eul liric
face o trecere paralelă de la spaţiul bisericii încadrat în parametrii unui
edificiu laic, la cadrul bisericesc însufleţit de cugetul credinţei a cărei putere se imortalizează în actul
zugrăvirii icoanelor.Credinţa este motivaţia
creatoare de imagini creştine, de proiectare a lumii îngereşti pe
pământul condus de autoritatea timpului:” credinţa zugrăveşte icoanele-n
biserici”.Este cea care sădise în sufletul eului, firul epic al poveştilor
feerice şi menţionează că impulsionat de duritatea vieţii ajustată de trecerea
timpului “de ale vieţii valuri, de al furtunii pas”, formele credinţei s-au
elucidate în ipostazele unor”contururi
triste şi a unor umbre”.Imaginea
apocaliptică a credinţei din rărunchii eului poetic fascinează prin
sentimentele de suspin după fericirea vieţii anterioare, neatinse încă de
lovirile furtunoase ale vieţii, concluzionând că reamintirea trecutului îi acutizează suferinţa, simţindu-o ca pe o
epavă.
Dezolat de
neaflarea liniştii şi fericirii de odinoară, eul se confesează cititorului că încercarea
de a-şi regăsi lumea proprie “în obositul creier” este zadarnică.Epitetul
“obositul creier” este mărturia suferinţelor ce i-au ciuruit treptat sufletul,
la nivelul cugetului profund.Şansa de evadare a eului în teritoriul speranţei,
al refacerii întregului este minimalizată de constatarea unui fapt real:”căci
răguşit, tomnatec, vrăjeşte trist un greier”.Tristeţea, apatia vrăjii greierului este argumentul susţinător al
lumii în prăbuşire, căci însuşi preotul ruinelor nu oferă speranţa reînvierii
timpurilor vivace .
Apecându-şi
atenţia asupra propriului eu, idee potenţată de dativul posesiv pe
“inima-mi”,”mâna_mi”, poetul face
dezvăluiri apocaliptice despre starea afectului său, încât gestul de a simţi
pulsul ritmatic al inimii este zadarnic, evidenţiat de conţinutul metaforei” pe
inima-mi pustie zadarnic mâna-mi ţiu”.Eul liric face o analogie între ticăirea
inimii sale şi activitatea cariului, încât comparaţia “ca şi cariul încet
într-un sicriu” amplifică dezolarea, teama sfârşitului propriu.Pătruns în lumea
amintirilor, eului i se păru că viaţa îi
trecuse încet, fiind relatată de o altă persoană.Imaginea poetică “şi când mă
gândesc la viaţa-mi, îmi pare că ea cură /încet repovestită de o străină
gură”tinde să ţintuiască viaţa eului într-un cadru necunoscut acestuia iar
efectul epitetului “de o străină gură”este eşantionul lămuritor asupra propriei
concepţii despre viaţă.Încolăcit în braţele amintirilor, a tânjirii după anii
tineri şi veseli, eul mărturiseşte, cu ajutorul locuţiunii conjuncţionale de
timp “ca şi când”, că întreaga viaţă nu-i aparţine, făcând analogie la timpul
inexistent, nedefinit în trăiri cercetaşe.Comparaţia “ca şî când n-ar fi
viaţă-mi, ca şi când n-ar fi fost” prezintă stările sufleteşti ale eului
cuprins de deznădejdea inexistenţei sale pământeşti.Acum este momentul
instaurării obsesiilor şi ale tulburărilor de personalitate, dintre care
„dedublarea" este una din manifestările majore. Sentimentul de rătăcire în uitare, ajunge în melancolie până
la sentimentul unei dedublări ce transformă conştiinţa într-un martor al unei
existenţe ce şi-a pierdut înţelesul.
Eul liric
cugetă la aflarea identităţii aceluia care i-ar repovesti întreaga sa viaţă de
pe de rost, iar atenţia sa distributivă este îndreptată asupra urechii acelui om, fiind obsedat de
cugetele profunde.Cu ajutorul frazei interogative, eul caută să convingă
cititorii că, în pofida tuturor deprimărilor, el este singurul om care poate să
redea firul vieţii sale, cu lux de amanunte, fără să ciulească urechile la
glasurile exterioare.Se confesează cititorilor, cuvântându-le, că atunci când
reascultă suferinţele expuse în versurile precedente, râde de acestea ,
asumându-le altor persoane, încât râsul acestuia are ceva înspăimăntător”Şi râd
de câte ascult/ca de dureri străine”.Apelează la râs ca la o mulţumire
sufletească vindecătoare, tratând suferinţa străină fiinţei lui.Acest fapt se
datorează motivului unei false alarme de vindecare din starea melancolică,
pentru că mărturia eului este luminată de contextul enunţului:”parcă-am murit
de mult”.
Deznodământul
acestei poezii este unul ideatic, pus pe seama improbalităţii, evidenţiată de
conotaţia adverbului modal “parcă”, viaţa desprizându-se, din această perspectivă, ca o entitate aparte,
separată de a fiinţei, ca o proiecţie a unui caier atemporal cu dimensiuni
multiple într-un caz particular de linearitate a vieţii, cu început şi
inevitabil sfârşit.
Întreaga
poezie e concepută pe baza sentimentului de melancolie şi culminând cu îndoirea
existenţei eului pe acest pământ şi terminând cu meditarea la propriul sfârşit,
care nu mai e alimentat de iubirea iubitei, “am murit de mult”.
Melancolie se prezintă sub forma unei suite de
versuri cu rime plate, perechi, repartizate în două grupuri de mărime inegală
(24 şi 14 versuri) şi despărţite printr-o linie de puncte de suspensie.Din
punct de vedere al numărului de strofe, este o poezie mixtă, primele două
strofe conţinând cinci versuri, următoarele două-şase versuri, fiind interpusă
de punctele de suspensie, penultimele două strofe conţinând opt versuri, iar
ultima strofă-şase versuri.
3.02.2013
Mihai
Eminescu, Poezii, Jurnalul Naţional, Buc, 2010
Autor
referat:Mocanu Gabriela
MULTUMESC PT.ANALIZA ACESTEI POEZI-"TAINICE "A "ROMANULUI ABSOLUT"!-"BISERICA-N RUINE" E MAN.CHIAJNA,de la Giulesti-Sarbi?-(e indicat undea?)-INDATORATA!-Adresa mea de mail,va rog= miki_stefi@yahoo.com.PROF.DR.MIHAELA STEFANESCU
RăspundețiȘtergere