[Archaeus]-Mihai Eminescu



[Archaeus]-de Mihai Eminescu



“Eminescu a fost în ordinea prozei literare un meşteşugar tot pe atât de iscusit şi de strălucitor ca şi în ordinea poeziei.” (Perspessicius)
“Proza poetică eminesciană  nu e jocul suplimentar al unui geniu, în marginea poeziei lui; ea se integrează într-un system de mituri lirice într-o structură a personalitătii, oferindu-ne un întreg spaţiuspiritual;înlăuntrul căfruia putem desciframai clar viziunea cosmic a poetului.” (Pompiliu Constantinescu)

Opera Archaeus este o creaţie cu puternice influenţe filozofice.Ea debutează cu idei referitoare la discrepanţa dintre neînţelegerea angajaţilor de la primărie, a celor ce se ocupă de rezolvarea  problemelor sectorului financiar, a oamenilor  preocupaţi de activităţi ce ţin de domeniul spiritual precum: filozofia, poezia, artele, pe care pot să le critice, dar nu să le şi nege.Naratorul eminescian, omnişcient, tinde să evidenţieze lumea aşa cum o percepe creierul nostru.Îşi întă reşte idea printr-o referire comparativă între gânsac şi câine, iar de importanţă este modul de a privi al fiecăruia, “amândouă aceste fiinţe au ochi şi creieri.” “Lumea nu-i cumu-i, ci cum o vedem…”.Concluzia scriitorului este aceea că filosoful e mai cuminte decât un gânsac.
“Un semn că pentr-o minte mare totu-i problem, iar pentru de dramuri de creier totu-i sigur.”Se atrage atenţia asupra regulei pitagoreice din geometrie, numită şi puntea măgarilor, pentru că nu putem percepe lumea în sine şi explicaţia vine din înţelegerea reacţiilor creierelor noastre, adică a faptelor condiţionate de reflexele umane.
Crezul eminescian de geniu,este susţinut şi în această proză  unde meditarea,  are o importănţă deosebită, “cugetarea  adâncită pe o hârtie” ,  “o gândire este un act, un cutremur al nervilor”, creând astfel cadrul ideii că “lumea şi viaţa sunt vis”.Lumea văzută ca vis conturează întregul fir epic al acestei opera..Naratorul aduce în prim plan lumea intelectului, importanţa cărţilor vechi, scopul scrierilor lor:”De aceea cărţile vechi, pe care oamenii le scriau pentru că gândise ceva ce le apăsa inima şi voiau s-o spuie şi altora ..”       
Naratorul personaj mărturiseşte că a văzut din dreptul ferestrei sale un bătrân ce a intrat în Corabia lui Noe, crâşma unde obişnuia să savureze un vin bun unguresc şi acolo îşi avea “masa de baştină” iar seara, după ce termina de scris, se refugia “la măsuţa din colţul corăbiei” ,retrăind vremea copilăriei.  Instigat de prezenţa acelui moş în local, naratorul se hotărăşte să plece într-acel loc.
Sosit la destinaţia dorită, el constată că moşul s-a aşezat la masa lui, l-a salutat, s-a pus în faţa lui.Moşul tresări ,dar nu spusese nimic.În gândurile tânărului  se ducea o luptă aprigă , totul “era o necuviinţă” , dar s-a stăpânit şi a tăcut;bătrânul începu să ciocănească cu degetele în măsuţă o arie de violină.Naratorul păru să recunoască linia melodică  fluierată, se scuză şi îşi începu discuţia, spunând că recunoaşte aria fredonată şi doreşte să-l întrebe despre ea mai multe.Aţâţat de îndrăzneala băiatului, a naratorului operei, acesta îi oferă ca răspuns replica:”-Aria asta ai auzit-o în capul d-tale, zise el, pe când ştergeai ciubotele lui Beethoven.” Neînţelegându-i aluzia făcută, îi răspunde moşului că  nu a avut nici măcar onoarea de a-l cunoaşte pe Beethoven.Dezarmat de timp, moşul îi afirmă cu tărie că l-a cunoscut, şi că i-a mai şi şters ciubotele.Înfuriat de  îndrăzneala bătrânului, gândul îi zboară la replica:”-Ce dracul! Îi nebun moşneagul ista, gândeam eu.”Nesurprins de atitudinea fireasca a băiatului ce nu îl cunoscuse pe Beethoven, bătrânul îl imită, reproducându-i replica anterioară. Următorul act al acestuia este acela de a chema un chelner şi enervat, spune că vine de cinci ani la această crâşmă şi doreşte ca tânărul să-i confirme gândul că e nebun. Îşi dorea prea mult această confirmare, face o analogie a omului cu vioara , “dacă pui degetul într-un loc pe coardă, sună într-un fel, într-alt loc, într-altfel, dar o vioară seamăna cu alta.” Întrând în atmosfera birtului, molestat de indolenţa tânărului de a se interpune în faţa sa cu chef de relaţionare, moşul consimte la sentimentul prielnic de a face filozofie şi e bucuros că are un tovarăş de discuţie, i se pare “un om neofensiv şi care se miră şi mirarea este mama înţelepciunii.”
Tânărul narator este surprins  căscând, moşul se uită la el şi începu să râdă.Ca să îl antreneze, îi cere să îi spună :”un lucru imposibil şi o idee imposibilă”.Astfel se face intrare către subiectul propriu-zis al acestei opere.
Discuţia ia amploare prin intervenţia tânărului, că este imposibil ca el să fi şters “ciubotele lui Beethoven”, mort de atâţia ani, “iar o idee imposibilă este ca ceva să fie şi să nu fie în aceeaşi vreme.”După ce moşul a savurat un pahar  de vin , până la fund, i se adreseză tânărului familial, numindu-l “nepoate”, şi îl întreabă dacă a auzit despre Archaeus.Răspunsul primit fu ngativ.Bătrânul îi argumentează că Archaeus este singura realitate pe lume, toate celelalte sunt fleacuri-Archaeus este tot.
Deranjat de opinia relatată, de luarea sa în derâdere, îl mai întreabă odată cine e Archaeus.Văzând neştiinta băiatului, îi face cu degetul un semn de reducere la tăcere, motivând ca toate vor fi devoalate la “vremea lor”.Cuprins afectiv în corespondenţele atmosferei de crâşmă , moşneagul îl învită să-şi bea vinul şi pe urmă va afla cine e Archaeus.Imediat, confesiunea decurge lin şi informează despre faptul că “cugetările imposibile nu există, căci, îndată ce o cugetare există, nu mai e imposibila şi, dacă ar fi imposibilă, n-ar exista.” Adresează apoi o altă întrebare:”Ce este imposibil?”Răspunsul vine tot din partea bătrânului:”Condiţiile a orice posibilitate, sunt în capul nostru…şi un somn adânc le şterge pentru câteva ore.” Şi se întreabă care e rezultatul acestei ştergeri, şi îl află, “nimic”. Moşul, cu funcţia unui narator martor, evidenţiază băiatului că cele trei elemente care stăpânesc  minţile noastre (legile, timpul, spaţiul)”aceste sertare în care băgăm o lume, dispar pentru o clipă”.Bătrânul e interesat de gândurile ce îi vin în minte când priveşte o fizionomie ciudată, motivând că “lipsa unuia din cele cinci simţuri, modifică radical lumea cugetării.”Astfel Eminescu, prin vocea moşului aduce în prim cadru,  ipoteza că fizionomia umană este cea care face cugetări diferentiaţe şi e sursa  de inspiraţie a primei impresii despre un om.
Contrariat de  informaţia auzită, tânărul se întreabă cum se explică faptul că Beethoven a compus muzică pe când îşi pierduse auzul.Conştient de obiectivarea faptului, moşul  îi răspunde că Beethoven scria muzică “pentru voci cum crede el c-ar fi trebuit să fie şi te trezeşti cu o opera ce ţi se pare că fuge dinaintea ochilor, c-ai privi-o cu binoclul întors, bagi de seamă că sunt închipuirile unui surd despre vocea omenească , a cărei natură normală el o uitase.”Deşi se află amândoi în cârciumă, discută probleme reale, ce au fost cândva subiecte ale unor suferinţi umane.
Plecând de la idea că,  un teatru întreg, în care sufletul lui , ghemuit într-un colţ al sălii, omul e singurul spectator, i se întipăreşte  în gând întrebarea :”cum va fi arătat capul unui om care are o operă ori o dramă în el”.Tânărul e curios să afle de ce “Faptura normal nu este cea anume făcută , ca să vadă adevărul”.Bătrânul ca un deţinător al tainelor, motivează ca” făptura umană nu este una şi aceiaşi –totdeauna vor fi mici deosebiri,unde însă deosebirile sunt mari, avem o altă lume.”, conştientizează că singularitatea individului este inferioară majorităţ unei comunităţii.În reflecţia sa,  moşul se întreabă dacă” cineva s-a visat vreodată elastic,…că poate creşte, se poate umfla, se poate contrage, iar dacă nimeni nu l-ar trezi din somn pe acest om,  el ar trăi cu o lume reală şi pipăită, pentru că în somn se pipăie la fel de bine ca şi atunci când  treaz, şi nu lipseşte nici controlul sigur al realităţii ,iar dacă ar dormi toată viaţa, nu s-ar îndoi de natura lui, pentru că altfel nu poate fi şi că toate trebuie să fie aşa cum sunt.”Din acest context se evidenţiază idea că omul nu se poate acomoda altor condiţii, în afara celor normale şi cunoscute, şi s-ar împiedica în neputinţa comprimării altor forme şi identificarea aceluiaşi corp cu modelele concepute de mintea cuprinsă în largul cugetărilor atipice.
“Dacă s-ar trezi puţin înainte de a muri, ar crede ca a adormit şi ca visează o lume ca nelumea este posibilă, neîntreruptă fiind de o altă ordine de lucruri.Un pai pare mare cât o bârnă şi omul, în reminescenţa figurii ce o avuse înainte de asta , sare peste un fir de pai.Care este criteriul realităţii?”. Bătrânul încearcă să evalueze elementele care să-i certifice realul trăirilor dar şi invariabilitatea unui anume tipar de percepere a realităţii concrete: “despre ochi nu mai vorbim”, realitatea stăpâneşte visul. “În stare de nebunie toate ideile sunt de o cumplită realitate….din contră , dureri reale în sensul nostru îl găsesc nesimţitor…Nu avem criteriu…Nu ştim, dacă ştim ceva…O credem, fiindcă o cred şi alţii , pentru că e o norma predominatoare, şi asta nu pentru că lumea ar fi cum ne-o închipuim, ci pentru că om cu om seamăna mai mult ori mai puţin.”În lumea visului,  realul devine incert, chiar dacă raportările fizice sunt trăite ca atare.Aici nu poate exista un stâlp moral, o stâncă de nestăvilit, cugetările referitoare la ştiinţa de a cunoaşte  exact realitatea fac secţiuni transversale de-a lungul sufletului.Moşul îşi continuă firul meditator al întrebărilor şi pune în discuţie problema deţinerii dreptului unui om de a spune ceva, care sunt argumentele pe care le adduce  pentru a fi combătute, motivând că şi altii zic ca tine, dar cu ce drept”.Aceste replici fac referiri la relaţiile interumane, ce se intersectează, încercându-se stabilirea egalităţii  pentru toţi oamenii.”Valoarea privirii lui este aceiaşi cu valoarea privirii noastre, numai că a lui e izolata, pe când  a noastra găseşte şi altele turnate pe acelaşi calup”.Dar  e un visător? Bine. Noi ori el? Asta e întrebarea.. poate că noi nu facem alta decât să visăm, într-un fel şi el într-altul…”În lumea visului,  se încearcă  corespondenţele calitative ale privirii unuia,  comparative cu cea a celorlalţi. Se tranşează expozant ideea de diversitate a caracterului fiecărei persone, resimţiţă în manieră diferită a perceperii visului şi prin intermediul simţurilor tactile.Toate aceste întrebări diferenţiază comunitatea oamenilor cu gândiri şi preocupări asemănătoare faţă de realitatea aceluia care o percepe mult diferit, căpătând valenţa de nebun. Se face retrospectiva timpului din prisma oamenilor dintr-un secol în urmă, în care “lucrul nepriceput capătă forma pricepută  încăpută sub o altă frunte de om”.
În firul desluşirii identităţii lui Archaeus , se rulează întrebarea “Care-i criteriul minţii sănatoase?O minte care azi aprobă ceea ce a dezaprobat ieri, care dezaprobă ce a aprobat;” o minte care vedem că se hrăneşte secol cu secol din paradocşi.” , moşul este contrariat de rezonanţa   unei minţi lascive, deplasată în sensul reversibil al incertitudinii.Tânărul nu întelege rolul parodocşilor în context.Bătrânul face aluzie la un “un om ieşit din coaja naturii” incapabil să înţeleagă  “ cum că soarele stă şi pământul se-nvâteşte –el o va găsi iraţional, paradox, contra minţii sănatoase.
Cu fiecare timp trecut, se crează cadre noi de percepere a tiparului obişnuit al vieţii şi fiecare persoană este supusă noilor perceperi, modificări la nivel istoric, tehnologic,cultural.   
“ Pământul umblă , cum umblăm noi în vis.Departe ajungem şi totuşi pe loc suntem.În urmă şi înainte nici nu s-a mărit, nici nu a scăzut distanţa, căci e nemărginită.Raportată la fiinţa umană,  parodoxul este înlăturat din discuţie.  Cugetarea fiinţei îndepărtează orice suspiciune de negare a simţurilor, pentru că ele consimt suflul vieţii, astfel pământul îşi urmează traiectoria de rotire în jurul soarelui, şi“pare că umblă”       ,făcându-se o analogie la mişcarea individului   în vis, unde mobilitatea corpului îl duce departe,  iar când se trezeşte   constată că tot timpul el a stat în repaus şi că nici un element real nu şi-a modificat forma, percepută cu ochii firii, supuse morţii.Moartea , dispariţia fizică a persoanei umane, devine criteriul stabilirii realităţii, cel care poate îndepărta paradoxul, contradicţia lumii trăite la nivelul cugetării interioare, undeva în lumea visului.      
“Timpul este acelaşi, şi ce este el, o eternitate , un minut atunci când citeşti o carte.Într-un roman,”  omul  în vis  poate avea într-o singură noapte, viaţa întreagă a unui om.Întrebarea se pune de ce al unui om şi nu a tuturora ce se învârtesc împrejurul lor şi pentru cât timp.După “criteriul normaliţaţii, am şters tot exclusivismul unei posibilităţii convenţionale şi de calup, şi-am  pus în locul  o alta tot atât de îndreptăţită…iar posibil este ceea ce mintea fiecăruia poate percepe …după cât ne ajunge capul, aşa e..dar dracul ştie , dacă n-ar putea fi şi de o mie de ori altfel…”Există o îndoială  că ceea ce poate fi posibil din perspectiva fiecăruia, se poate modifica radical cu o posibilă intervenţie a unei forţe necunoscute omului, cea a dracului, subliniindu-se idea că viaţa are taine necunoscute omului şi are căi cu piedici, a căror scop este acela de a le depăşi, ciudăţenia acestei vieţi”:Ce ciudată idee despre viaţă”.Eminescu,  prin vocea moşului narator plasează în atenţia cititorului, imaginea şi atmosfera unor trăiri intense, când pe scena de teatru este regizat un manuscript vechi dintr-o comedie, în care predomină icoana vie a vieţii cu public profund cufundat, observă sufleteşte că în sală predomină o atmosferă  asemenea celei cu o sută de ani în urmă, fapt care justifică întrebarea dacă publicul aparţine lumii vechi cu două veacuri în urmă sau piesa prezentată este nouă.  
Acum este momentul când se pune problema situării timpului în spaţiul uman.”Unde e timpul?”se face o analogie la binoclul întors, unde lucrurile par văzute într-o “enormă depărtare”.  O altă idee legată de deşărtăciunea vieţii reiese din fraza:”De aceea când auzim trâmbiţa marilor adevăruri , care se prezintă cu atâta conştiinţă de sine;să zâmbim şi să zicem: Vorbe ! Vorbe! vorbe!”                                                                                                                                                                                                                         
În textul Archaeus, naratorul este omniscient, îşi  prezintă gândurile prin vocea moşului, apelând la pronumele personal, persoana I, plural, încât el se include pe sine în comunitatea căruia îi propune soluţii de rezolvare a unor probleme filozofice şi totuşi reale.Prin însemnările sale, el speră că al său cuvânt să fie auzit, şi un model pentru toţi neştiutorii problemelor dezbătute de el: “S-ascultăm poveştile, căci ele cel puţin ne fac să trăim şi în viaţa altor oameni, să ne amestecăm visurile şi gândurile noastre cu ale lor..În ele trăieşte Archaeus..Poate că povestea este partea mai frumoasă a vieţii omeneşti.Cu poveşti ne leagănă lumea, cu poveşti ne adoarme.Ne trezim şi murim cu ele..”
Astfel îndemnul naratorului este acela de a asculta poveşti, de a ieşi din cotidianul constrângerii realităţii dure.Să ne dedăm implicării afective   în lumea poveştilor, pentru că acestea implică şi vieţile altora, cu visuri diferite (paradoxul a ceea  ce este posibil referitor la fiecare individ), să ne amestecăm gândurile noastre cu cele ale altora, penru că aici este tărâmul în  care trăieşte Archaeus, personajul nedefinit ca corporalitate al operei, ci cel ce trebuie dedus de fiecare cititor cu propriile cunoaşteri. Prin intermediul firului spintecător al întrebărilor  legate de timp, spatiu, cugetări, posibilitate, paradoxuri, raportare la timpul vechi, la mentalitatea veche,  naratorul crează spaţiul în care să-şi definească produsul personajulului de hârtie în  mod indirect şi nu prezentat în mod direct prin caraterizare fizică, temperamentală.Nu acesta a fost scopul naratorului şi nici operă să fie supusă tiparului clasic.A considerat că apelarea la o caracterizare directă al personajului ,nu ar fi avut acelaşi efect fascinator al prozei şi nu ar fi redat consecvent problema timpului, perceput diferit de-a lungul secolelor şi la nivelul cugetării  umane predispuse în final, sfârşitului tagic, al morţii corpului uman.De ce numai al corpului, pentru că sufletul continuă să trăiască în poveştile vieţii altor oameni supravieţuitori.
Are loc un schimb de replici între  narrator, regăsit în persoana moşului aflat în crâşma Corabia lui Noe,  şi tânăr care e nedumerit de faptul că nu ştie cine e Archaeus. Răspunsul vine cu oarecare aciditate , zbatere interioară din partea bătrâului supărat de ce nu cunoaşte răspunsul, după toate relatările făcute.”Cum dracu să ţi-o spun , dacă n-ai priceput până acuma .Măi băiete!Cu toate schimbările ce le doreşte un om în persoana sa, totuşi ar vrea să rămâie el însuşi…persoana sa.”     Se creionează idea că persoana însăşi este cea care dă continuitate tuturor farmecelor vieţii şi  nu doreşte nicidecum să trăiască în pielea altei persone.Fiecare individ al trecutului a dorit să aibă diverse valori morale, să deţină puteri , dar cu toţii au vrut să fie tot ei:”Cine şi ce este el sau eu care în toate schimbările din lume ar dori să rămâie tot el?Acesta este tot misterul, toată enigma vieţii .Nimic n-ar dori să aibă din câte are.Un alt corp, altă minte, altă fizionomie, alţi ochi, să fie altul… numai să fie el.Ar  voi să se poată preface în mii de chipuri, ca un cameleon..dar să rămâie tot el.Abstrăgâd de la dorinţa acestei reamintiri, fiecare îşi are dorinţa împlinită …căci este indifferent, pentru cel ce nu voieşte memoria identităţii , dacă-i el sau nu-i el rege.El este regele dacă nu face numai această pretenţie să fie tot el…Iată alt corp, altă minte, altă poziţie, numai că nu eşti tu.Ei, ai priceput ce-i Archaeus?”Raspuns negativ din partea tânărului.
“Nici nu-i uşor de priceput –pentru că-i etern.Şi etern este tot ce este întotdeauna de faţă…În acest moment .Nu ce au fost, căci au fost stări de lucru, ce nu va fi căci vor fi iarăşi stări de lucruri.Ce este.Numai dacă vremea ar sta locului, am putea vedea lămurit ce-i eternitatea…Numai într-un punct în care s-ar naşte un moratoriu între moarte şi viaţă , căci lumea nu-i decât o veşnică plătire către viaţă, o veşnică încasare din partea morţii.Şi această împrejurare este mama timpului.”
Prin glasul naratorului, Eminescu  adduce în atenţia cititorului ca temă literară  cultul personalităţii, importanţa insului în temporalitatea istorică.Individul este acela care deţine puterea de a stăpâni balansul vieţii , şerpuită cu  obstacole, şi numai persoana sa nu poate şi nu vrea să I se modifice lăuntricul. Naratorul nu ne comunică că Archaeus este o fiinţă reală, ci mai degrabă un ansamblu de probleme conştientizate de gâdirea individului, pe care trebuie să şi le însuşeacă şi să le depăşească.
Contrariat de cele expuse, tânărul se întreabă de utilitatea acestora, când el nu cunoaşte identitatea lui Archaeus.Răspunsul e amplu redat prin exemple convingătoare, dar toate susţin un singur precept: singularitatea unui principiu valabil pentru toate faptele de viaţă, pe care le dirijează.Astfel ideea de sfârşit, egal tuturor oamenilor, capătă un pronunţat accent:”au în  sfârşit aceeaşi soartă, atunci vezi cum că fiinţa în om e nemuritoare”.Cu o profundă aplecare spre latura meditativă a sfârşitului fiecărei personae, Eminescu, prin vocea naratorului susţine mortalitatea trupului, iar sufletul are viaţă veşnică, fiecare are de făcut o călătorie veşnică:”În fiecare om se încearcă spiritul Universului, se opinteşte din nou, răsare ca o nouă rază din aceeaşi apă, oarecum un nou asalt spre ceruri.Dar rămâne în drum, drept că în mod foarte deosebit, ici ca rege, colo ca cerşător.”
În jurul Universului  sunt alăturate sufletele oamenilor care doresc să încorporeze acel spirit specific lui, ce trebuie să fie dezlegat de misterele sale.Chinul îndelungat, veşnica goană după ceva necunoscut, seaman cu aviditatea de a afla răspunsul unei întrebări curioase.
Concluzia tânărului este că “ unde-i un problem e totodată şi dezlegarea lui.”, unde există o problemă trebuie să existe şi o dezlegare.Prezenţa acestui tânăr în cadrul operei, la început prezent în postura de un prim narator,a făcut ca firul epic să se deruleze cursiv, să fie prezent conceptul de curiozitate, intensificând procesul de implicare al cititorului  în lecturarea operei.Moşul narator conchide că cel care ştie dezlegarea problemei este Kant, filozoful german, preocupat de problemele oamenilor cugetativi, aceea că mulţi oameni rămân cu întrebările, fiecomice, neroade sau de neînţeles, deşarte.Întrebarea ce îi  chinuie sufletul este, aceea legată de fiinţa umană:”Când văd nas omenesc, totdeauna îmi vine să-ntreb: ce caută nasul ista-n lume?.”
Fiecare individ are menirea lui pe acest pământ, ce nu se intersectează cu trăirile interioare şi vrerile altei personae, indignată de prezenţa individului în jurul cercului unde el se desfăşoară:”ce caută nasul ista-n lume?”.Deşi are un final neaşteptat cu reflecţii meditative la relaţionarea individului cu alte persone în cadrul cercului vieţii, întreaga operă se constituie dintr-un şir complex de relatări marcate de întrebări caracatiţă, cu rol de a accentua latura filozofică  eminesciană a temelor prezentate: diferenţa omului de cultură faţă de angajatul sistemului economic,  propria concepţie despre viaţă, timpul,spaţiul, cultul persoanei, poveştile care ne însoţesc şi ne încântă viaţa, lumea ca vis, egalitatea oamenilor în faţa morţii.

Bibliografie:
Mihai Eminescu, Proză, Volumul I, Cartea de acasă, Erc Press, 2009, Bucureşti.
Autor referat: Mocanu Gabriela
Blog: drumcontinu.blogspot.ro
21.01.2013

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu