Iconostas şi Fragmentarium
“Romantica
poveste, cuprinzând numeroase episoade, scrisă într-un stil de mare tensiune
patetică, amestecat cu note realiste şi cu multe descrieri încărcate de
culoare, prezintă interesul de a ne face să înţelegem conexiunea motivelor în sufletul tânărului
scriitor Eminescu.” (Tudor Vianu,
Mihai Eminescu, în “Istoria literaturii
române modern”)
Eminescu are
o satisfacţie profesională de a-şi începe operele cu intriga subiectului,
pentru a face mai misterioasă conectarea cititorului la receptarea mesajului
prozei.Plasată în spaţiul jidovesc din regiunea Sucevei, într-un timp stăpânit
de rituri vechi, acţiunea operei se suprapune cu prezentarea iniţială a
cadrului naraţiunii, a unui spaţiu real, temniţa jidanilor cu gratii de fier în
care este prizonieră eroina secundară a operei, însoţită de pruncul ei
micuţ.Din scena firului epic, pare să nu lipsească luna “ce înota pe nouri
fugitori”, luminând stâlpul boltit al temniţei.Prezentată prin mijloace directe
de caracterizare, “se vedea o figură naltă de femeie, albă ca varul, cu ochii
turbaţi şi ficşi”.Epitetul dublu”cu ochii
turbaţi şi ficşi “are rolul de a sublinia suferinţa femeii întemniţate,
frângâdu-şi “mâinile în lanţuri”.Suferinţa femeii este acutizată de prezenţa la
picioarele sale, a cadavrului copilului ei dezbrăcat şi pus pe paie, luminat
doar de razele lunii.Femeia se afla într-o stare critică, asemănătoarei celei
de demenţă, “încât părea o statuie şi una cu stâlpul”, de care se rezemase
pentru a îndura mai departe chinul morţii copilului ei.O trasătură romantică a acestei proze este
starea confuză a femeii legată de
conceptul de viaţă-moarte, pentru ca nu urmăreşte succedarea firească a acestui termen.Revenită la starea maternă,
simţi că trebuie să-şi ia pruncul în poală, vorbindu-i “cu glasul încet, uimit,
nebun”,motiv pentru care surâse la această retrăire.
Deodată, în
starea euforică maternală, femeia dă curs unui discurs laudativ la adresa
pruncului ei, pe care îl considera încă în viaţă, în braţele ei.Sub toate
apelativele afective “steaua mea, îngerul meu, frumosul meu înger” pare că vrea
să îi mărturisească un lucru de mare importanţă.Îşi invocă durerea , menţionând
de asemănarea căderii templului Sionului în ruină, o altă cauză fiind pentru
mărirea poporului lui Israel, plânge în singurătate şi speră la ziua când un
erou se va ridica deasupra tuturor, care le va aduce şi părinţilor “mărire şi
nouă putere”.
Căzută în
cealaltă extremă a suferinţei materne, femeia îi dezvăluie pruncului fără
suflare, secretul ştiut doar de ea: că el este acel erou” şi tu eşti acel
erou.”El este Mesia, îi destăinuie copilului originile sale, tatăl rege, mama
sclavă, dorind să-l vadă încoronat. Pentru a-i potenţa originea de os domnesc,
femeia îi însemnează fruntea copilului cu un cerc de aur.
Zbuciumată,
retrăind vremea amintirilor bune, femeia se întreabă unde se află tatăl său
încoronat, pentru a-l vedea în leagăn, şi pe viitor ca împărat al lumii
întregi.Femeia trăieşte între pereţii temniţei şi ai propriilor memorii, motiv
pentru care se bucură de presupusa surâdere a copilului,işi închipuie că
îngerii vorbesc cu el:”îngerii îţi arată mantia, tronul, sceptrul tău”.Deşi nu
are suflu, femeia observă o diferenţă la pruncul ei dar, crede în continuare că
acesta visează, motiv pentru care starea de spirit se îmbunătăţeşte şi îi spune
să viseze la ceea ce va fi, numindu-l “dulcele meu domn”.Acest gând o
impulsionă să se ridice din locul său, încât în acel spaţiu neiluminat se
contură şi umbra ei, răsfoindu-şi părul, cuvânta bucuroasă că Ştefan, posibilul ei soţ, se
alfla lângă ea.Îl admiră, aducânducându-l în discuţie pe Dumnezeu, pe care îl rugă
să-şi amintească de noaptea în care cei
doi şi-au contopit în miez de noapte iubirea, simţind cu adevărat că
ambii trăiesc intens, a cărui rezultat fu naşterea pruncului, îi spune cu
apelative duioase să doarmă:”dormi amorul meu, floarea amorului meu”.Luna se
făcu simţită prin strecurarea sa pe podeaua umedă a închisorii.Desprins din
primul cadru ce alcătuieşte intriga operei, naratorul dă curs evenimentelor prin
descrierea uliţei jidodeşti din Suceava, cu statut umil, locuită de de persoane
sărace, care adunaseră în casele lor numai vechituri.Desfăşurarea evenimentelor
are loc în acestă mahala, situată înaintea
casei Cahalului, de rit jidovesc, adică evreiesc, care aminteşte prin propria
construcţie aflată în ruină, de lumea Israelului vechi.Acest cadru trist paru
să readucă ca imagine, viziunea lui Isaia, profetul creştin al Israelului, ca o
tânguire a lui Iezechel.Templu avea conotaţii importante în acestă comunitate
evreiască, sătească şi asemenea unei biserici creştine era împodobit cu
ornamente specifice, “cu o arhitectură
ţeapănă, rece, goală”, lipsită de orice frumuseţi, asemenea pieptului unui om
mort.
În miez de
noapte “luna poleia pietrişul uliţei”, iar pe după zidurile “ “acelei havre” se ivea un tânăr evreu, cu un
sac în spate, proiectându-se concomitent şi umbra sa.Pentru a arăta condiţia
umilă a acelei aşezări, Eminescu îşi plasează personajele în locuinţe mici, de
abia luminate de un muc de lumânare sau în cazuri mai fericite de lămpi cu
gaz.Tânărul se apropie de o căsuţă în uşa căruia bătu uşor şi în prag îşi făcu
apariţia un bătrân.Acesta e momentul când se conturează prezenţa celor două personaje principale:
tânărul evreu Ruben şi bătrânul Levy
Canaan.În comun aveau relaţia de diferite naturi cu femeia întemniţată
în turn.Încântat de faptul că tânărul deţinea asupra sa ceea ce îl interesase,
un anume săculeţ, Levy îl întreabă cu apelativul de ginere, ce face Hagar, a
sa.Înciudat că o bagă pe Hagar la mijloc
din nou, se răzvrăteşte împotriva bărbatului ce îl numise ginere.Din dialogul
celor doi, cititorul află mai multe detalii despre relaţia celor doi bărbaţi, din ce pricină se
ceartă aceştia, cine este Hagar şi unde se află ea la momentul discuţiei lor .În
ciuda ofensării tânărului bărbat, moşul
continuă să-l numească ginere, şi mărturiseşte fapta ce i-a adus supărarea
tânărului.Bătrânul era un evreu înstărit,
îşi vânduse fiica unui bărbat de altă religie:”am vândut-o pe Hagar
creştinului”, îi promite că îi va plăti preţul femeii, care la momentul actual
este luată ostatică în turn, situaţie care îi înmuie sufletul sufletul,
cuvântâd “sărmana Hagar”.Observând această schimbare sufletească a bătrâului, tânărul îi
adresează întrebarea ce îl rodea de ceva
vreme, de ce creştinul nu i-a trimis femeia înapoi, pentru că ar fi primit-o,
nu s-ar fi supărat “eram sărac şi îi era dragă”.Nu îi păsa că femeia îşi câştigase
traiul din prostituţie, ar fi vrut să fie şi a lui :”Să i-o fi vândut pe
jumătate de preţ, ca o haină veche şi ar fi cumpărat-o înapoi.”.Nu întelegea
gestul bărbatului care o cumpărase , de a o închide în turn.
Fiind un
susţinător al preţuirii femeii, Eminescu, prin punerea în scenă a vânzării
femei, preocupată de prostituţie, a dorit să evidenţieze nedreptăţile,
suferinţele la care erau supuse femeile, ele nu valorau nimic. În faţa
bărbaţilor.A urmărit să dea glas strigătelor de ajutor ale femeilor, a căror
menire era să se supună atribuţiilor
hotărâte de bărbaţi, poftelor lor satanice.
Moşneagul îi
justifică gestul creştinului cu argumentul că femeia îi aparţine, a cumpărat-o,
s-a săturat de ea şi a închis-o.Îl întreabă pe tânăr dacă îi vrea răul, se
gândeşte la chinurile femeii încarcerate, consimţind la plânsul, blestemul ei, pentru că o
jertfise pe Hagar a sa ca Iepth şi Gibun, o poveste veche identică din lumea evreică.
Trecând peste acest moment emoţionant, bătrânul Levy
îi replică lui Ruben să facă linişte, că a venit timpul să faca împărţeala
banilor creştinului, “treizeci galbeni venetici”, în mod cinstit.Prin
prezentarea vestimentaţiei batrânului, a purtării caftanului se arată condiţia de
om avut, şi din poala acestuia scoase o
pungă cu bani, aşezată pe masă,
tragându-şi alăturea un scaun.Facu un mic calcul şi din suma totala de treizeci
, lui Ruben i se cuvin cinsprezece.Parcă neîndestulat de câştig, pe jumatate
îngenunchiat, Ruben îi ceru pe un ton răstit , dreptul său. Deşi a
iubit-o pe Hagar, el nu rămâne decât un complice al bătrânului la sacrificarea
vieţii femei, în scopul satisfacerii unui vis de-al moşneagului.Ruben este cel
care, fără să depună vreun efort fizic, exceptându-l pe cel afectiv, el urmează
să preia câştigul bănesc.Degeaba se lamenta că ar fi vrut-o înapoi, pentru că
sufletul lui a rămas tot la stadiul de tâlhar emoţional.Când Levy îi dădu
partea sa de bani, acesta nu se mulţumi, şi face comentariul că i se cuvenea
mai mult , motivând că fata îi aparţine.Dezarmat de atitudinea lui Ruben,
bătrânul îi zise că nu îi dă banii pretinşi.Căută cu privirea la lumina din
interiorul camerei, pentru a scăpa de starea de nervozitate.
Răbufnind cu
glas tare, Ruben îşi strigă supararea , nopţile în care a plans cu amar pentru
Hagar şi nu îi lăsă banii bătrânului.Neascultând de glasul tânărului, Levy se
uita ciudat, însă Ruben constată că lumina se apropie de stingere şi îi
ordonă să-i numere banii.Bătrânul Levy
apelă la un gest mai puţin uman, scoase din sertar un cuţit, cu al cărui tăiş
se juca în lumina lămpii.Strâmtorat la nivelul cugetării de a nu avea preţul întreg al vânzarii femeii
iubite, Ruben începu să jure pe Dumnezeul Sionului, că în acea noapte toţii
banii îi vor aparţine, întrebându-l pe Levy dacă a auzit zicerea lui.Ca
răspuns, Levy îi mărturiseşte că lumina încă arde. Ruben ţine să menţioneze că se referea la
lumina dintre el şi Levy,pe care îndată o răsturnă, întunecând camera.Ruben îşi
întinse mâinile spre a-l apuca pe bătrân de bărbă.Însă, bătrânul cuprins de
panica că îşi va pierde banii, acţionează cu cruzime inumană şi îl sugrămă pe
Ruben, a cărui sânge îi împroşcă obrazul.Tânărul fără viaţă căzu pe podeaua
împroşcătă cu propriul sânge.Însuşi motivul acestei oribile crime, statu pe
acelaşi spaţiu cu mortul:”aurul căzuse pe pământ şi se împrăştiase prin balta de sânge”.Cu sânge rece, Levy
culegea aurul, ban cu ban, îl curăta de sânge şi nisip şi îi punea în punga
veche.
Ca o clonă a
personajului, Eminescu, pătrunde în stările interioare ale personajului Levy,
pe care îl descrie concret şi îi urmăreşte stările fără a interveni în evoluţia
lor.Acesta era cufundat în tăcere, urmărind firul unei socoteli.În mintea sa se
derulase un plan bine stabiliti, ştiut numai de el.Cerceta uliţa şi observă că
nimeni nu circulă, numai luna apusese, fiind în concordanţă cu starea omului
“părea că inima nopţii îşi scursese sângele luminous”, pentru că era
întuneric.Cercetă uşa dacă era închisă, peste mort aşeză o cergă şi se culcă,
numai că nu putea dormi.Începu să se zvârcolească, să se bată cu pumnul în
piept, să ofteze, să geamă, ca semn al unei zdruncinări a conştiinţei sale.După
acest travaliul al zbuciumării , gestul fu acela de a se ridica din pat cu
scopul de a ajunge la hainele de domn, căpătate din sacul lui Ruben.
Insomnia lui
era motivată de dorinţa puternică de a ajunge în turn şi repetă continuu numele
Hagar şi al nepotului său, Ismail, invocând ajutorul divin ca acesta să le facă
un izvor în “pustiul temniţei”, având o motivaţie pentru cerinţa sa:duşmanii au
secat apa din izvor.Conştient că pentru a ajunge la Hagar , trebuie să se
travestească în hainele de domn, în care trupul său apărea ca o ciudăţenie de
care însuşi se sperie. Amintindu-şi de Ruben, zise o injurie:”m-au făcut domn,
insul goimilor, el căruia i-am vândut fata”.Îi cere iertare lui Dumnezeu,
motivându-şi fapta prin necesitatea bănească de a merge la Ierusalim, pentru că
era deja bătrân şi rabin.Find adeptul ritului evreiesc, acesta avea obligaţia
de a merge în cursul vieţii, măcar o dată la templul sfânt din Ierusalim.Îşi
recunoaşte vina, s-a numit singur domn, şi-a spurcat copilul ca şi Lot în beţie:”M-am
făcut domn.M-am uns domn cu untdelemnul tronului din Sion”.îşi reaminteşte de
fiica sa Hagar aflată în turn, spunându-şi că va merge la ea, încântându-o cu
cântecul harfei.
Naratorul
confirmă nebunia personajului Levy:”el era nebun”.Simţea că trebuie să
împrospăteze locul din turn cu apa cu proprietăţi curative, de aceea luă cu
sine un ulcior cu apă şi îşi continuă drumul pe uliţele mahalalei jidovilor,
unde se trezi după un timp în faţa pereţilor închisorii.
Punctul
culminant stă să se releve pe dinaintea ochilor cititorilor.Aflată în
întuneric, tânăra evreică şedea în fereastră, căutând un punct de reper în
noaptea neagră.Singura care făcea lumină în încăpere era faţa ei asemenea”unei
moarte din granitul sur al ferestrei închisorii”.Momentul de maximă intensitate
este revendicat de apariţia bătrânului la fereastra femeii prizoniere.Trupul
său avea o înfăţişare ciudată, părând mult mai fantastic decât în apariţiile
anterioare.Când avu loc contactul vizual dintre cei doi, femeia începu să râdă puternic “cu choite de
bucurie”.Crezând că acea apariţie masculină era iubitul ei Stefan, îl interogă asupra terminării construirii palatului său celui nou în care să se plimbe goală printre
sălile îmbrăcate în purpră.După închipuirea
sa, este uimită de vizita primită, întinse mâna pe după gratii şi începu să-i adreseze întrebări ce-i apăsau
sufletul.Face trimitere la regele evreilor, dacă i-a pregătit un scaun
împărătesc ca să judece Israelul, asemenea lui Samuil judecătorul.În pofida
întunericului, constată că Ştefan al ei a slăbit, dragul ei prieten pare că a
îmbătrânit mult, îl ceartă pentru că posteşte şi îl sfătuieşte să nu mai
recurgă la asta, deoarece el este un făt-frumos.Însă auzindu-şi propriile
sfaturi constată că ralitatea i se defineşte mai clar în privirea sa.Recunoscând persoana din faţa
ochilor, simte nevoia să îl întrebe dacă nu cumva el e Levy Canaan, un nume
specific evreiesc, pe un ton exclamativ.Reacţia femeii fu aceia de a-l
îndepărta din preajma sa, invocând replica evreiască de huiduire:”halila”
luându-şi mâna dintr-a bătrânului.Sughiţând, moşneagul îi confirm identitatea,
continuându-şi nebunia, avea unele fixaţii religioase, spunea că păgânii au dorit ca izvorul de apă
să se usuce.El venise în acest spaţiu neprielnic vârstei sale cu scopul de a
aduce pulsul unui nou izvor “un urcior plin” şi pentru a o vizita pe Hagar.
Revenită în
starea de confuzie asupra persoanei pe care o vede dinaintea ochilor, face o
declaraţie pe un ton redus, dar totuşi uimit, aceea că Ştefan, căruia crede că I
se adresează, s-a urâţit.A lipsit un timp îndelungat de lângă ea şi copilul ei.Şi-a
lăsat barba ca urmare a supărări şi că nu a tuns-o pentru că a avut de lucru la palatul nou.Îi
mărturiseşte de frumuseţea anterioară de
care era atrasă , de sărutarea plăcută ca şi vinul de Cipru, şi de ochii lui ca
ai porumbelului.
Văzându-i
delirul, Levy îi replică că el este Levy Canaan”evreul cel bogat”.Atentă totuşi
la spusele bătrânului doreşte
confirmarea spuselor lui, şi atitudinea femei când constată adevărul, este acea
de excludere din jurul ei.Starea de inconştienţă, de nesănătate mintală
continuă şi după dezvăluirea adevărului relatat în cadrul pereţilor temniţei
din turn, continuându-şi cu aceaşi configurare amintirile sale:”dar vezi tu,
scumpe Ştefane, copilul amorului tău”.Îi reproşează lui Ştefan că i-a dat să
bea vin dulce, a îmbălsamat cu mirosuri de smirna palatal său şi i-a sărutat
buzele.Pătrunsă de spiritul iubirii, femeia îi comunică dorinţa de a-i arăta palatal cel nou, adică noua
viaţă la care aspiră să-şi trăiască iubirea, în afara gratiilor temniţei.
Cuprins de
un alt soi de nebunie, unul dintre personaje ajuns la vârsta bătrâneţii, a
neputinţei împlinirii unui vis legat strict de credinţă, Levy continuă să-şi
aline sufletul că va face tot posibilul ca blestemul să dispară din aceal
spaţiu, oferindu-i lui Hagar ulciorul cu apa .Cu aceiaşi replică de refuz
evreiască”Halila departe de mine”, femeia reuşi să îl sperie pe Levy care scăpa
ulciorul”pe pietre de se făcu hârburi”.Cască ochii la cioburi, la fereastra cu
gratii , pe care le scutură.Aceasta nebunie pare să-i definească, pe finalul
operei, caracterul lui Levy, uitându-se
parca fapta criminal săvârşită.
Demenţa de
la începutul operei se opinteşte în mintea femeii care emite cugetări
referitoare la mirele ei, adormit în palatal său, în perini de purpură”ai
adormit frumosul meu mire”.
Deznodământul
surprinde dezlănţuirea nebuniei lui Hagar
ce îşi întinse mâna înspre bătrânul căzut, apoi îngână cuvinte dulci de
adormit pruncul:dormi dulce, amorul meu, dormi dulce.”
Titlul
operei ,Iconostas şi fragmentarium, face trimitere la un element ce aparţine
domeniului architectural, iconostas,
acel spaţiu cu semnificaţii majore din cadrul unei biserici, în cazul
operei, din cadrul turnului Sucevei. Libertatea personajului secundar, feminin,
era îngrădită, ca urmare a unei tranzacţii băneşti din partea tatălui
evreu.Avid de a-şi satisface obligaţia religioasă ce îi pusese stăpânire pe
sufletul său, bătrânul, personajul principal hotărăşte o soartă cruntă propriei
fiice.De ce şi “fragmentarium”,din sintagma titlului , pentru că baricadarea
involuntară a femeii în interiorul iconostasului din turn ca urmare a faptei mârşave de vânzare
din partea tatălui, a sfârtecat cu ale sale chinuri, vieţile a două personaje, fragmentându-le în bucăţi şi repartizându-le
în medii diferite de cele precedente.Fragmentarea sufletească a personajelor
(tânăra evreică,Rube, Levy) a degenerat cu schimbări radicale,
la nivelul comportamentului, mentalităţilor, încât femeia intră pe
făgaşul demenţei, Levy pe cel al cretinismului şi al criminalităţii, iar Ruben din cauza egoismului şi a răzvrătirii
sale şi-a asigurat condiţiile pentru a se săvârşi asasinarea sa, de către o
minte stăpânită de patima banului.
Mesajul
acestei opere literare este acela de
evidenţiere a zbuciumului sufletesc al celor trei personaje, fiecare capturat
în neputinţe umane, dar la baza cărora au stat acţiunile dezumanizatoare ale
bătrânului .Însuşi îşi recunoaşte vina, dar nu şi-o asumă deoarece, îşi
continuă planul de a face împărţeala banilor, de a aduce la bun sfârşit
socotelile banilor obţinuţi din vânzarea fiicei.
Eminecu întrepatrunde
două lumi diferie, cea a femeii, care înnebunită de moartea copilului şi de
sufeinţa captivităţii în temniţă nu reuşeste să stabilească concretul
realităţii, şi cea a bărbaţilor, impulsionaţi doar de câştig şi porniri
violente.În cadrul acestei atmosfere, Eminescu doreşte să reliefeze condiţia
femeii nefericite, umile de peste veacuri, încât latura sa maternă, atunci când
dispare subit, îi produce un total dezechilibru psihic.
24.01.2013
Mihai
Eminescu, Proză, volumul I, Erc Press, 2009, Buc
Autor
referat: Mocanu Gabriela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu