Interesul
Părăsită de
entuziasmul fiinţei mele,
M-am
abandonat în braţele amintirilor duioase,
Legate de
anii de şcoală, de lecţiile pline de aprofundări serioase,
În lumea
ştiinţei, cunoaşterii, a mulţumirilor profesionale.
Interesul
pentru învăţat s-a mărit de-a lungul timpului,
A
propulsionat întreg centrul neuronal spre atingerea pragului,
De
cunoaştere a materiilor ce fac cinste caracterului,
Şi mă bucur
la momentul actual, de cumulul
noţiunilor nu mi-au îngrădit,
Nici
libertatea de a face ceea ce adolescenţa mi-a oferit,
Nici timpul
de a petrece alături de cei dragi,
Nici nu mi-a
pus piedici în a-mi alege religia şi chiar m-am oferit,
Să le fiu de
ajutor şi celor care au pe ei doar nădragi.
Interesul
pentru viaţa culturală a survenit pe măsură,
Ce mă
aprofundam în lianturile literaturii, istoriei, filozofiei,
Cu fiecare
studiu, mă apropiam să înţeleg modificările formei,
Şi a
contextelor unor opere, de o nespusă valoare literară,
Confirm cu
tărie că tot ceea ce ţine de educaţia şcolară,
Aduce în timp un profit nebănuit, numai dacă,
Eşti
interesat de ceea ce actul învăţării, desfăşurat într-o oră,
Îţi expune
schematic însemnătatea lui ştiinţifică,
Interesul
pentru fiecare materie se observă în cadrul lecţiei,
Când iei
cunoştinţă încă de la vârsta copilăriei,
Cu noţiuni
ce îţi deservesc aptitudinilor tale,
Şi te
însărcinezi cu studierea lor, în cât mai multe coale.
E drept că
nu eşti la fel de concentrat şi de abil,
La fiecare
obiect de studiu din aria şcolară,
Dar te
supui, îi vizualizezi informaţiile şi maleabil,
Le acorzi şi
lor un timp, ca ele să nu dispară,
Total din
memoria ta şi să se concretizeze,
După un
timp, într-o formă mai amplă,
De
consolidare a noţiunilor obiectului, spus cu rostire slabă,
Ca să îţi
determine conştiinţa să nu-l discrediteze.
Interesul
pentru şcoală nu e vădit la toţii
elevii,
Motiv pentru
care s-a întâmplat ca şcolarii să figureze,
La orele de
curs ca nişte personaje ce ştiu să-şi centreze,
Atenţia, pe
alte fapte de viaţă, ce le oferă numai periculoase tentaţii.
Dispreţul
faţă de educaţie s-a evidenţiat în interesul,
Pentru lumea
barurilor, a ţigărilor, şi a jocurilor,
Unde nu e
nimeni cu gura pe tine, ci doar îţi ia banul,
Şi te
îndeamnă să faci altul, consumând alcool din cauza supărărilor,
Ce apar la
gândul, că un elev va trebui să meargă,
Într-o nouă
zi, din nou la mediocra şcoală,
Şi elevii
statorniciţi în patimile vieţii, duse doar de o matahală,
Încep
scandalul, lovesc pe alţi elevi şi buimăciţi, nu ştiu în cine să tragă,
Pumni, ori
în colegul ce l-a jignit cu a sa pasiune şcolară,
Ori în
profesorul care l-a scos prea des la tablă,
Când nu a
ştiut, a încasat un doi şi a ieşit din clasă,
Pe holul
şcolii, de nervi şi să fumeze o ţigară.
Cu ochii
neputincioşi, am văzut cum mulţi puturoşi,
Se sinchisesc
să vină să umple băncile ca nişte mofturoşi,
Şi interesul
lor este acela de a fi în pas cu moda,
De a critica
profesorul, materia şi oda.
Un caz
dramatic a fost acela al unei eleve păţite,
Când a fost
bătută de o alta,
Că a luat
nota maximă, când toată clasa,
A fost
jignită, chinuită, de pornirile neîndreptăţite,
Ale
profesorului de curs, ce şi-a făcut material de râs.
Şi eu am
fost eleva lui şi pe drept cuvânt,
Vă mărturisesc că din cauza lui am plâns,
De
caracterul necizelat şi de ruşine am băgat capul în pământ.
Ce-i drept,
interesul pentru tot ce-i util în viaţă,
Nu dispare
aşa dintr-o dată,
Ci în
condiţii anormale, şi când poţi să le spui vinovaţilor în faţă,
Oful, opinia
ta, după, vei putea correct să le dai o notă.
Interesul e
cel care guvernează universul,
Şi nu e o
chestiune de ieri, de azi,
Îţi urmezi instinctul
şi eşti atent la ceea ce urmează ,
Să faci, să
nu ţi se stingă visul.
21.01.2013