Profesor:Mocanu
Gabriela
Colegiul
Naţional:
Aria
curriculară: Limbă şi comunicare
Obiectul:
Limba si literature română
Clasa
: a XII a
Unitatea
de învăţare: Genul liric
Subiectul
lecţiei: Creaţia poetică a lui Mihai Eminescu
Tipul
lecţiei: Recapitulare şi aprofundare a cunoştinţelor
Timp
de lucru: 2 ore
I.
Obiective cadru
1. Dezvoltarea
capacităţii de exprimare orală.
2. Dezvoltarea
capacităţii de receptare a mesajului scris.
3. Aplicarea
conceptelor de specialitate în receptarea diverselor tipuri de texte.
4. Receptarea
adecvată a sensulu/sensurilor unui cuvânt dintr-un context.
II. Obiective de referinţă:
Elevii vor fi capabili să:
1. Să
realizeze înlănţuirea clară a ideilor într-un mesaj oral.
2. Să
definească noţiunile de : context, sens propriu, sens figurat, expresii şi
locuţiuni,discursul liric, eul liric.
3. Sa
explice diferenţa dintre text/context, sens propriu /figurat
4. Sa
argumenteze rolul/necesitatea expresivităţii unor construcţii sintactice,
expresii sau locuţiuni în diferite context orale şi scrise.
III. Obictive operaţionale
Cognitive:
Elevii vor trebui sa:
1. Să
încadreze opera eminesciană în contextual naţional şi internaţional.
2. Să
definească discursul liric ,să-I precizeze originea eminesciană ,devenirea si
consolidarea acestuia.
3. Să
precizeze motivele poetice şi să le argumenteze ,insistâd aupra motivului
lunii.
4. Să
prezinte aprofundat tema: iubirii, naturii,, a incursiunilor filozofice.
5. Să
prezinte tema specific eminesciană cu argument din texte: aceea a omului de
geniu
6. Să
sublinieze concepţia lui Eminescu despre poezie.
Afective:Elevii vor trebui să:
1. Să
interiorizeze noile cunoştinţe în sistemul propriu de valori estetice
2. Să
dovedească receptivitate afectiv-intelectuală faţă de tema abordată.
3. Să
respingă atitudinea negativă a unor elevi faţă de activitatea de instruire.
Strategie
didactică
1.
Resurse
educaţionale
a )Metode şi procedee:
lectura, conversaţia euristică, problematizată, discuţia frontală şi pe
grupe,observaţia sistematizată, învătarea prin descoperire, exerciţiul,
cenaclul literar, ciorchinele.
b ) Forme de
organizare: frontală , individuală.
c )Mijloace didactice:
fişe ,caiete, volume de poezii.
2.
Resurse
bibliografice :
1. Oficiale:
Limba Română, Manual pentru clasa a XII a, ed Humanitas
2. Metodico-didactice:
C Parfene “Metodica studierii limbii şi literaturii române în şcoală”, ed
Universitaţii , Buc. 2001
3. www.
Referate.ro
Scenariul didactic
Situaţia
de comunicare:
I.
Organizarea clasei şi fixarea principalelor idei ancore ale lecţiei - 5min
Conţinutul
activităţii:
Moment
organizatoric: Verificarea
prezenţei elevilor, crearea unei atmosphere necesare desfăşurării lecţiei.
Realizarea
obiectivelor
Se dialoghează cu
elevii despre oportunitatea expresivităţii în comunicarea orală sic ea scrisa.
Se notează la tablă titlul lecţiei . Se argumentează rolul acestei lecţii.
Metode
didactice:
Conversaţia, explicaţia , argumentarea, sistematizarea
reperelor conceptual.
Evaluarea
temei: 5min
Tema:
Recapitularea unor concepte
teoretice despre elementele discursului liric.
Se dialoghează cu
elevii despre unele neclarităţi în receptarea şi efectuarea temei,notându-se în
caiete concluziile necesităţii acestor concepte.
Conversaţia
problematizată, inventarierea exemplelor.
II.
Captarea atenţiei – 5min
Alcătuirea
unei liste cuprinzând concept lingvistice adecvate temei în discuţiei.
Centrarea problemei pe
creaţia eminesciană , facând referire la apartenenţa genului liric. Se verifică
oral informaţiile dobândite pe parcursul învăţării, şi se notează în caiete detaliile caracteristice specific lui
Eminescu,în rubric “ Amintiţi-vă! “
Conversaţia,
problematizarea.
III.Enunţarea obiectivelor şi fixarea unor
repere fundamentale ale acestora prin aplicaţii-10min
Este fixată material
situaţiei de recapitulare, împreună cu indicarea schemei de lucru , notată la
tablă.
Prin dialog cu elevii
se vor stabili următoarele repere ale lecţiei : rezolvarea unor exerciţii din
manual.
Conversaţia, explicaţia
,problematizarea, studiul de caz.
IV .Dirijarea noii învăţări - 65min
Pe baza consideraţiilor
următoare ,se fixează deprinderile de lucrul cu textile literare
citite.Discutarea textelor pe baza identificării motivelor şi temelor specific
eminesciene.Argumentarea şi comentarea expresivă a acestora. Închegarea unui
tablou de ansamblu a elementelor unice produsului eminescian.
Profesorul va înmâna
fiecărui elev câte un set de texte din poeziile lui Eminescu, pe baza cărora se
va demara un cenaclu literar ,ce are ca scop aprofundarea operei poetului.
Elevii vor lucre pe
grupe ,ce au ca ţel îndeplinirea cerinţelor notate anterior pe tablă .Se
alcătuiesc 6 grupe , de câte 4-5 elevi fiecare având o sarcină de rezolvat.
Grupa 1 :
Are îndatorirea de a încadra opera eminesciană în contextual naţional şi
internaţional.Mai întâi se porneşte de la termenul lingvistic de context ,iar targhetul acetei
grupe este acela de a plasa opera lui Eminescu în istoria literară.
Mihai
Eminescu este în literatura româna creator al unei opere ce străbate timpul,
trăind într-o perpetua actualitate.Semnificaţia lui a dobândit in constiinţa
poporului nostru caracterul unui mit.
Poetul
"nepereche", cum avea să-l numeasca G.Calinescu, reprezintă în
literatura noastră un dublu reper de valoare luată în absolut, înscriindu-se in
contextul literaturii universale, alaturi de Dante, Hugo, Goethe, cum aprecia
T.Vianu si de specific naţional, drept ipostaza unica a sufletului romanesc in
concertul poetic al lumii.
Pornind de la stilul convenţional pe care îl cultivau poeţii vremii, trecand printr-o faza de romantism tumultuos, al afirmării, efortul artistic l-a condus pe Eminescu, pe măsura maturizării catre o concentrare din ce în ce mai densă a mijloacelor de expresie, din care dispar regionalismele, diminutivele, epitetele ornante, facând loc stilului clasic de cea mai pura esenţă. Sintagmele născocite de poet: "dulce minune", "somnul lin", "farmec dureros", "dureros de dulce", "limba ca un fagure de miere", "sunăcu jale", etc. asigură poeziei lui un farmec deosebit.
Pornind de la stilul convenţional pe care îl cultivau poeţii vremii, trecand printr-o faza de romantism tumultuos, al afirmării, efortul artistic l-a condus pe Eminescu, pe măsura maturizării catre o concentrare din ce în ce mai densă a mijloacelor de expresie, din care dispar regionalismele, diminutivele, epitetele ornante, facând loc stilului clasic de cea mai pura esenţă. Sintagmele născocite de poet: "dulce minune", "somnul lin", "farmec dureros", "dureros de dulce", "limba ca un fagure de miere", "sunăcu jale", etc. asigură poeziei lui un farmec deosebit.
Grupa
2:
Are rolul de a face referire la discursul liric pornind de la definiţie si
continuând cu precizările originii eminesciene ,necesitatea valorificării lui
,dificultăţile limbii dialecticale.Firul discursive se continua cu relatarea
inovaţiilor eminesciene la nivelul registrului lingvisticşi terminând cu
consolidarea discursului liric,devenit o adevărată operă de artă lingvistică
,un model de urmat pentru viitoarele generaţii de poeţi.
Discursul
liric este o disertație, tratare a unui
subiect de natură literară; trata, care exprimă direct sentimente și
emoții în legătură cu realitatea, prin
intermediul mijloacelor artistice ce parține
poeziei lirice. Este expresie verbală a
gândirii; cuvântare .iar ca sens figurat desemnificăfire sentimental, emotivă,
sensibilă, plină de entuziasm, exaltată.
Eul
liric este un element ce aparţine genului liric, a cărui misiune este aceea de
a ajuta la transmitrea în mod direct a propriilor idei si sentimente ale
autorului, utilizând pronumele personal, forma accentuată “eu”,sau formă
neaccentuată “ mie, îmi, -mi.
Discursul
său liric înregistreaza, astfel, ecoul tuturor lecturilor din Kant,
Schopenhauer, Dante, Shakespeare, Schiller, Novalis, Lamartine sau Victor Hugo
- toate influenţele din planul literaturii europene, indiene (prin Rig-Veda) si
universale fiind asimilate in complexitatea viziunii sale.Însa Eminescu
modeleaza toate aceste filozofii, adaptându-le firii si conceptelor personale.
Niciodata
până la Eminescu, limba româna nu a sunat cu atâta plenitudine armonioasa, atât
de natural si firesc.Mai mult chiar, limpezimea si echlibrul lingvistic din
cele mai multe poezii creează impresia unei spontaneităţi desavarsite. Poetul
şi-a pus de timpuriu întrebări asupra existenţei, încercând să dea si
răspunsurile la aceste întrebari, fiind unul dintre aceia care resimt din plin
distanţa între aspiraţile lor si realitatea înconjuratoare. El nu a trebuit
să se lupte pentru a stăpâni graiul românesc, căci acesta i-a fost mereu la
îndemana, ajutându-l chiar în realizarea de imagini artistice deosebite.
Secretul întregului său farmec constă în substratul autohton al culturii
eminesciene.
In
valorificarea creatoare a folclorului naţional, Eminescu se ridică, din nou, pe
cele mai înalte trepte de vraja, purtat de o efervesceţă lirică făra asemanare,
începand cu "Făt-Frumos din lacrimă" şi ajungând la
"Revedere" si mai apoi la neasemuita poveste de dragoste din "Călin
(File din poveste ) şi Luceafărul.
Grupa
3:
Are ca scop de urmărit, enumerarea motivelor poetice, susţinerea acestora cu
referiri exacte din volumele de poezii.Elevii se opresc îndeosebi asupra unui
motiv mult îndrăgit de poet:motivul lunii.Astfel se creeaza o atmosferă feerică
,care face referire la astrul selenar, la originea acestuia, ladiversele valori
estetice căpătate în timp şi la influenţa pe care a manifestat-o în vieţile oamenilor.
Universul
motivelor eminesciene este alcătuit din: timp si spaţiu naţional, pădure, mare,
doina, vis, melancolie.Legătura operei eminesciene cu devenirea noastră istorică
nu poate fi contestată Eminescu fiind
"modelul absolut spre care tind fără excepţie reprezentanţii literaturii
româneşti.Dacă
codrul si lacul constituie acompaniamentul
natural
al iubirii ,luna plutind deasupra vastelor
întinderi
de apă formeaza cadrul adecvat ideilor filozofice.
Transformarea
naturii si a vieţii ,reflecţiile asupra morţii sunt privite din perspectiva
selenara si oceanică.Meditaţiile cu privire la apariţia si extinţia universului
sunt inaugurate de un vast preludiu ,de ampla invocaţie. Dacă codrul si lacul
constituie acompaniamentul natural al iubirii ,luna plutind deasupra vastelor
de la începutul Scrisorii I :"Lunătu ,stapân-a marii ,pe a lumii boltă
luneci ,"Când pluteşti pe mişcătoarea marilor singurătate!".
În
"Melancolie" ,luna străbătând şirurile de nori deasupra "ţinutului
cu strâmbe cruci" constituie deschizătura înstrainarii poetului de viaţa şi
construieşte totodata presentimentul morţii:"Părea că printre nouri s-a
fost deschis o poartă".Ca de dureri straine?"Parca-m murit de
mult".Din cauza tristeţii si a singurătăţii Eminescu vorbeşte cu codrul căruia
îi pune intrebări ca unui prieten.Prin răspunsurile sale codrul îşi arată şi el
tristeţea şi povesteşte cum stă şi asteaptă şi mai auda oameni.("Ce te
legeni codrule?").
Astrul romanticilor este luna. Poezia romanticăapare o data cu lunatismul, cu acea atracţie spre lună exprimată printr-o levitaţie mentala sau fictiv reală. Contemplaţia romantica a lunii anuleaza în total ori în parte simtul gravitaţiei pe pământ. Anticii au evocat luna şi celelalte astre mai de seamă, mitologic, personificându-le si alegorizând în ele evenimentele astronomice.
Astrul romanticilor este luna. Poezia romanticăapare o data cu lunatismul, cu acea atracţie spre lună exprimată printr-o levitaţie mentala sau fictiv reală. Contemplaţia romantica a lunii anuleaza în total ori în parte simtul gravitaţiei pe pământ. Anticii au evocat luna şi celelalte astre mai de seamă, mitologic, personificându-le si alegorizând în ele evenimentele astronomice.
Imaginile
lunii la Eminescu sunt uneori asemănătoare celei din lirica sanscrită, dar
alteori le depăşesc. În literatura sanscrită, de obicei luna trezeşte durere de
dragost, imaginea lunii ca astru care accentuează iubirea este prezentă şi în
poezia eminesciană:
"Când
luna prin nori pe lume veghează
Când fiece undă se-mbracă c-o rază
Când cânta ai somnului ginii nătângi
Tu tremuri si plangi.
Când luna aruncă o pală lumina
Prin merii în floare-nşiraţi în grădină
La trunchiul unuia pe tine te-aştept
Visând de deştept."
Când fiece undă se-mbracă c-o rază
Când cânta ai somnului ginii nătângi
Tu tremuri si plangi.
Când luna aruncă o pală lumina
Prin merii în floare-nşiraţi în grădină
La trunchiul unuia pe tine te-aştept
Visând de deştept."
În
creatia lui Eminescu; văpaia lunii îl transpune într-un alt nivel spiritual şi-i
dezvăluie tainele creaţiei ca şi zădarnicia vieţii. Concepţia despre lună a lui
Eminescu, ca o putere care învie gânduri şi întunecă suferiţe, îşi are originea
în cântul al VII-lea din Rig-Veda.Un sâmbure al aceste
imagini
transpare in Misterele
noptii:
"Razele din alba luna
mi le-ntorc, mi le-mpreuna
pentru-ntregul viitor."
"Razele din alba luna
mi le-ntorc, mi le-mpreuna
pentru-ntregul viitor."
Luna
tuteleaza intrega fire si mai ales pe indragostiti: ea "varsa liniste si
somn", da o stralucire halucinanta suprafetelor acvatice, raspandeste o
pulbere argintie, afrodiziaca in aerul inmiresmat, vegheaza "bland"
asupra cuplului amoros si "insenineaza" gandul si sufletul:
"Să fie sara-n asfinţit
Şi noaptea să înceapă;
Răsaie luna liniştit
Şi să împrăştie scântei
Cărărilor din crânguri,
În ploaia florilor de tei
Să stăm în umbră singuri." (Să fie sara-n asfinţit)
"Să fie sara-n asfinţit
Şi noaptea să înceapă;
Răsaie luna liniştit
Şi să împrăştie scântei
Cărărilor din crânguri,
În ploaia florilor de tei
Să stăm în umbră singuri." (Să fie sara-n asfinţit)
Dar
luna poate fi şi un astru rece, palid, martor al tristeţii şi regretelor
poetului după iubirea pierduă ori neîmpărtăşită, într-un peisaj voit sărac,
schiţat în câteva linii, făra viaţă:
"Pe aceeaşi ulicioară
Bate luna în fereşti
Numai tu de după gratii
Vecinic nu te mai iveşti!" (Pe aceeasi ulicioara)
"Pe aceeaşi ulicioară
Bate luna în fereşti
Numai tu de după gratii
Vecinic nu te mai iveşti!" (Pe aceeasi ulicioara)
Caracteristic
romantic este şi procedeul antitezei , înţeles drept reprezentare a lumii ca
fiind format doar din elemente aflate în opoziţie unele cu altele , o lume văzută
în alb şi negru, bun şi rau, pozitiv şi negativ.
Luna este simbol al ritmurilor biologice, este un astru care creşte şi descreşte, care dispare, a cărui viaţă este supusă legii universale a devenirii, a naşterii şi a morţii. Reprezintă şi timpul care trece, timpul viu pe care-l măsoară prin fazele ei succesive si regulate.
Luna este simbol al ritmurilor biologice, este un astru care creşte şi descreşte, care dispare, a cărui viaţă este supusă legii universale a devenirii, a naşterii şi a morţii. Reprezintă şi timpul care trece, timpul viu pe care-l măsoară prin fazele ei succesive si regulate.
Luna
este simbolul primului mort. Timp de trei nopti, în fiecare lună, ea e ca moartă.
Dispare. Apoi reapare si sporeşte în strălucire.
Luna este cunoaşterea îndirecta, discursivă, progresivă, rece. Astru al nopţilor, evocă în plan metaforic frumuseţea, dar şi lumina în imensitatea întunecimii. Dar prin aceasta lumina, care nu este decât o reflectare a luminii soarelui, luna este simbolul cunoaşterii teoretice, conceptuale, raţionale.
Luna este cunoaşterea îndirecta, discursivă, progresivă, rece. Astru al nopţilor, evocă în plan metaforic frumuseţea, dar şi lumina în imensitatea întunecimii. Dar prin aceasta lumina, care nu este decât o reflectare a luminii soarelui, luna este simbolul cunoaşterii teoretice, conceptuale, raţionale.
Grupa
4:
Această grupă este compusă din trei elevi,corespunzători celor trei teme
poetice.Fiecare elev se ocupă îndeaproape de o temă anume,la alegere, şi are
menirea de a evidenţia rolul si efectul temei alese în cadrul creaţiei
eminesciene.
Unul
dintre liricii de dragoste româneşti este poetul Mihai Eminescu întâiului cuplu
transpus în Edenul romanesc. Supremul elogiu este dorinţa lui Hyperion de a
cunoaşte lumea pământeana supunându-se legilor norocului în iubire. Astrul îndepărtat
şi rece se însufleţeşte la ideea unei ora de iubire, singura capabila sa
intinda o punte de întelegere între eternul cosmic şi umanul pieitor. Natura
antropomorfizată trăieşte în consonanţă
cu sentimentele poetului, imaginile paradisiace corespunzând împlinirii
erotice, iar tablourile pustii, dezolante, alcătuind ambianţa dezamăgirii şi
rupturii sentimentale. Fericită sau nefericită, iubirea rămâne mereu o proiecţie
ideala, iar femeia întruchipează când imaginea Fecioarei, când o nimfă a pădurii,
o zeitate acvatică, ori o făptură de basm, dovadă că nici un alt poet român n-a
aşezat-o pe un piedestal mai înalt decât a preamărit-o Eminescu.
Despre
intensitatea si statornicia sentimentului de iubire se vorbeşte în cadrul
legendei Strigoii; la fel în povestea de dragoste a lui Calin, cu magnifica
imagine a naturii ori în beatitudinea ce transpare prin umbra amara a aşteptării
(Lacul) în balsamul odihnitor al prezenţei iubirii (Inger de paza, Noaptea) ca şi
în unele postume din aceasta epocă: Ea-şi urma cărarea-n codru, Dormi! Stau în
cerdacul tau etc..
În
toata poezia erotica a tinereţii, figura iubitei are o lumină şi o caldură
dobândite din concreteţea imaginii ei pentru poet. În poezia “Floare Albastra “ ea e rosie ca marul; în “ Craiasa
din povesti “Paru-i galben, / Faţa ei lucesc în lună, / Iar în ochii ei albaştrii
/ Toate basmele s-adună Tot aşa şi în
Dorinta.
Toate
aceste elemente se schimbă treptat dupa 1877 , Eminescu cântând si stările
depresive şi regretul, tristeţea , cât şi durerea pricinuită de dragoste.
Poeziile din aceasta categorie sunt numeroase.
Pentru el, dragostea rămâne în trecut şi
amintirea ei ca şi a chipului iubitei se însoţeşte de o nespusă suferinţă. Din
această pricină se petrece o concentrare a imaginii, o stilizare şi o fixare de
contururi apasate. Codrul nu mai are bogaţia, risipa de lumini, culori si
parfumuri din tinereţe, ci se reduce la doua-trei elemente. Luminile se sting,
culorile palescDe câte ori, iubito... cu simbolurile ei tragice, e o prima
marturie a întunecării. În locul peisajului edenic apare aici oceanul cel de
gheaţă bolta alburie a alungat de pe ea voiciunea culorii, iar luna cea
galbena o pată şi-a pierdut eminesciana
ei strălucire. Cădura inimii l-a părăsit pe poet: Din ce în ce mai singur mă-ntrec
şi îngheţ Iar timpul creşte-n urma mea ... ma-ntunec ! (Trecut-au anii).
O bogăţie de nuanţe dă o mai profundă sondare a adâncurilor, o mai deplină autenticitate a tuturor biruinţelor
şi înfrângerilor iubirii. În aceste versuri deşi pe primul plan stă miscarea frământată
a sufletului nu lipseste nici prezenta naturii.Ea este redusa însa la semne si
aspecte care se subliniază simbolic prin concordanţa sau prin contrast
sentimental. Exemplu în” Si daca..”: Si
daca ramuri bat în geam/Ceea ce se numeşte de obicei natura, adică aspecte
geologice ,fauna si flora, se găseşte la Eminescu într-un chip elementar dimensiunea ,cantitatea.Aceasta e determinată prin
puterea de a intimida conştinţa şi a o elimina.
Fuziunea
dintre natură şi dragoste este perfectă în "Sara pe deal". Suavitatea,
candoarea iubirii ,speranţele pe care le deşteaptă sunt stimulate de o ambianţă
în care accentele melancolice ,destul de rare ,sunt copleşite de atmosfera în
general optimistă, declanşatoare de vitalitate.Arborele preferat de poet pentru
aroma penetrantă ,î mbătătoare a florilor ,este teiul.Perechile eminesciene se
lasă îngropate de ninsoarea florilor parfumate.Aşa cum afirma Calinescu
,"Plopul ,copac clasic ,orăşenesc ,dă amintirilor o mişcare lentă.("din
"Luceafarul" de la "Sub şirul lung de mândrii tei...Cu plete
lungi ,balaie).
Dacă
codrul şi lacul constituie acompaniamentul natural al iubirii ,luna plutind
deasupra vastelor întinderi de apă formează cadrul adecvat ideilor
filozofice.Transformarea naturii şi a vieţii ,reflecţiile asupra morţii sunt
privite din perspectiva selenară şi oceanică. Meditaţiile cu privire la apariţia
si extinţia universului sunt inaugurate de un vast preludiu ,de ampla invocaţie
de la începutul Scrisorii I :"Lună tu ,stăpan-a marii ,pe a lumii boltă
luneci ,"Când pluteşti pe mişcătoarea mărilor singuratate! Imaginea aceasta
egipteană de trăinicie peste milenii ,determină dimensiunea microscopic a
omului si deşteaptă acel sentiment tipic eminescian de nevoie de a se lasăîin
voia dinamicii firii.Natura este întalnită în majoritatea operelor lui
Eminescu, de când era încă copil şi până când şi-a scris testamentul ("Mai
am un singur dor")Şederea mai lungă
în codru poate duce la o adormire în codru sau chiar dorinţa de moarte.Eminescu
îşi aduce iubita în mijlocul naturii ,aceasta aşteptându-l pe malul laculului.
Un
alt elev va dezbate tema incursiunilor filozofice.
Incursiunile
filozofice ale lui Eminescu sustin coordonatele complexitatii poeziei sale.
Abordând atatea probleme fundamentale ce ţin de viaţă şi moarte, natura si
iubire, geneza si sfarsitul lumii, sau civilizatii, poetul subliniază zbaterile
şi nefericirile omului de geniu, intr-o societate total străin de el.
În
Scrisoarea I ,care este o meditaţie filozofica despre spaţiu şi timp,despre
existenţa omului în lume, este creatia eminesciană care face referire la
cugetarea eului poetic la trecerea timpului curgător într-un cadru
romantic.Eminescu exprimă viziunea sa asupra timpului filozofic bivalentşi
anumetimpul individual (măsurabil,curgător ireversibil)”doar ceasornicul
urmeaza lung-a timpului cărare” şi timpul universal(eternitatea) “din noaptea
amintirii o vecie-ntreagă scoate”
Ideea
egalităţii oamenilor,a condiţiei omului în lume, supus destinului,ca orice
muritor în faţa morţii este preluată de
la Şchopenhauer,redată în vesurile:
“Deşi
trepte osebitele-au iesit din urna sorţii
Deopotrivă-I
stăpâneşte raza taşi geniul morţii ;
La
acelaşi şir de patimi deopotriva fiind robi,
Fie
slabi,fie puternici,fie genii ori neghiobi.”
Tema
filosofiei este dominantă şi în Luceafărul prin câteva idei profund filosofice:
Condiţia
nefericită a omului de geniu intr-o lume meschină ,incapabilă să-I înţeleagă
idealurile.”Trăind în cercul vostru strâmt/Norocul vă petrece/Ci eu în lumea mea
mă simt/Nemuritor şi rece.
Ideea
genezei şi stingerii Universului: ‘Nu e nimic şi totuşi e/ O sete care-l
soarbe/E un adânc asemene /Uitării celei oarbe “;idea timpului filozofic
bivalent; idea filosofica”fortuna labilis” (soarta e schimbătoare):Ei au stele
cu noroc/Şi prigoniri de soarte”.
Grupa
5:
Se ocupă de prezentarea temei specific poetului Luceafărului:Tema omului de
geniu.Va trebui să demonstreze de ce Eminescu a insistat asupra acesteia, si de
ce a ridicat-o la rangul de temă supremă. Astfel se omagiază gândirea expansivă
a omului de geniu,raportată la însuşi Eminescu.
Imaginea
sa despre geniu (prin deosebita sa capacitate de a armoniza raţiunea cu
fantezia) se diferenţiază fundamental de
concepţia lui Schopenhauer despre acelaşi geniu. Omul de excepţie la Eminescu
nu mai este un damnat, un tip misterios sau tenebros; poetul român îl vede mai
uman, îi dăruieste lumina stralucitoare şi aspiratii omeneşti superioare, deşi îşi
păstrează natura ieşită din comun.Poetul este cunoscut în întreaga lume graţie
traducerilor şi studiilor care apar, stârnind interesul citit . Tema geniului
romantic, a personalităţii capabile sa treacă dincolo de aparenţele la care se opresc
oamenii obişnuiţi , motiv pentru care nu este înţeles de către acei oameni,
pentru care nu există comunicare între lumea lor si cea a geniului. În
Luceafarul imporatantă în creaţia eminesciană esteş tema romantică a iubirii
dintre barbat şi femeie, iubire văzută ca şi refacere a momentu-lui creatiei
cosmosului , ca si participarea la marea creatie universala , o creaţie ce se
desfaşoară în permanenţă şi este reluarea creaţiei iniţiale.Această temă se
recunoaşte în toate poeziile eroticii emines-ciene, fie ca aspiraţie către o
astfel de iubire fie ca realizare a ei.
Problema
geniului, acela care a aflat că exista în noi ceva mai adânc decât noi înşine:
eul care şi-a gasit sinele, acela care constă într-o dezvoltare a puterii
intelectuale ce depşseste limita cerută de voinţa, pentru serviciul căreia s-a
născut.Un instrument indispensabil al geniului este fantezia căreia îi revine
rolul de a completa şi a definitiva date obtinute prin intuitii. Ceea ce
intuieste un artist de geniu nu este fenomenul individualizat, ci ideea
platonică încorporată în fenomen.
În
Luceafărul, în ceea ce priveşte ipostazele geniului,în tabloul I, omul superior
este simbolizat de Luceafăr, ca aparţinând planului cosmic,în aldoilea este
numai aspiraţîe spiritual pentru Cătălina,în planul al treilea este întruchipat
de Hyperion,iar în ultimul este omul superiorsimbolizat de Luceafăr, ca simbol
al lumii superioare,detaşat de efemeritatea oamenilor obişnuiţi
,muritori.Tabloul al IV lea este cel mai semnificativ pentru poem,pentru ca
Luceafărul isi recapătă statutul de astru,iar fata îşi pierde
unicitatea,numele,frumuseţa ,înfăţişarea,fiind doar o muritoare oarecare,”un
chip de lut”.
Chemarea
fetei adresată Luceafăruluiexprimă vechile dorinţe şi accentuează idea ca omul
obişnuit este suous sorţii ,norocului,fiind incapabil de a se înălţa la iubirea
absolută:
“-Cobori
în jos, luceafăr bland,
Alunecând
pe-o rază,
Pătrunde-n
codru şi în gând,
Norocu-mi
luminează! “Eliberat de patima iubirii ,Hyperion se detaşează de lumea strâmtă
,superficial şi “nu mai cade ca-n trecut/În mări din tot înaltul”,
exprimându-si profundul dispreţ fată de incapacitatea acestei lumi de a-şi
depăşi limitele:”-Ce-ţi pasă ţie, chip de lut/Dac-oi fie u sau altul?”
Finalul
poemului are o sentinţă justiţiară şi subliniază menirea creatoare a geniului
eliberat de patima iubirii de chemările amăgitoare ale fericirii
omeneşti,lipsite de profunzimea sentimentului:
“Trăind
în cercul vostru strâmt
Norocul
vă petrece,
Ci
eu în lumea mea mă simt
Nemuritor şi rece.”
Atitudinea
detaşată a Luceafărului nu exprimă o resemnare,cio atitudine specifica geniului
rece,raţională ,distantă ,care nu mai permit un dialog între cei doi ,deoarece
ei aparţin a două lumi incompatibile ce nu pot comunica.
Grupa
6:
Îşi concentează atenţia asupra accentuarii concepţiei lui Eminescu despre
poezie.Elevii vor reda glasul colateral al poetului peste timpuri şi vor
sublinia propriile marturisiri ale scriitorului.Eminescu subliniaza caracterul
messianic de propovăduitor de drumuri alese spre consolidarea poezii în cadrul
curentului literar romantic în a doua
jumătate a secolului alXIX lea.
Ideile
lui Eminescu despre arta, concepţia sa estetică nu sunt formulate în studii
sistematice. Ele se regăsesc, însa, în întreaga sa creaţie, fie în articole,
fie în poezie a caror tema e chiar arta, sau în altele cu tema diferita, dar în
care se strecoara gânduri despre condiţia poetului şi a destinului său. Doar
câteva din aceste poezii sunt antume ("Epigonii, "Glosa, "Oda
(în metru antic), "Criticilor mei, cele mai multe fiind postume, dar
scrise în perioada de început si de mijloc a actvităţii lui Eminescu
("Icoana de privaz, "Eu nu cred nici în Iehova "Odin si poetul”,
"Iambul, "Numai poetul, " În zadar în colbul scolii.Concepţia
estetică a lui Eminescu este dublu modelată: de poetica romantică pasoptistă
(scriitorul) este "un copil al veacului, un exponent al vremii lui, un
vizionar care creeaza prin forţa cuvântului "o altă lume pe-astă lume de
amor un titan revoltat care luptă pentru împlinirea idealurilor umanitătii),
dar şi de filozofie sceptică a geniului solitar, contemplativ într-o societate
mediocră încapabilă să înteleagă şi să promoveze valorile morale.
Opera
lui Eminescu este variata, complexa, printre speciile lirice cultivate de poet
situăndu-se : idila(Dorinta, Lacul, Sara pe deal), eglogia (Floare albastra),
satira(Junii corupţi, Scrisorile, Criticilor mei), epistola(Scrisorile),
elegia(Revedere, Mai am un singur dor), glosa(Glossa), poemul(Calin file din
poveste, Luceafarul, Memento mori), doina(Ce te legeni..., Doina).
Prin
prezentarea argumentelor celor şase grupe, ce corespund celor şase obiective
operaţinale, s-a urmărit
reeealizarea planului de lucru
întocmit la începutul lecţiei,concepută ca un cenaclu literar. Un ultim pas
este acela al realizării ciochineluidespre creaţia lui Eminescu.
V.
Obţinerea performanţei: 5min
Se fac referiri despre
impresiile cititorilor avute,după lecturarea textelor.Acestea au rolul de a
intensifica transferul de achiziţii informative cu scop evaluative .Concluziile
se notează în caiete iar valorificarea aspecteloe enunţate anterior se
realizeaza prin apelarea la câteva aplicaţii de tip autoevaluări ,explicându-se
rolul acesteia.
Eminescu este viu in
constiinţa poporului nostru , este studiat , interpretat , omagiat , învăţat cu
placere sau defaimat şi toate acestea la un loc dovedesc rolul pe care-l joacă
Eminescu în cultura şi în conştiinţa românilor. Pe Eminescu nimeni nu-l poate
uita , nu-l poate tăgădui : " Oricât de tare ar fi cântat cocoşii a treia
oară , pe el nimeni nu l-a tagăduit." ( G. Bogaza )
Atăta timp cât pe aceste pământuri vor trăi
români iubitori de codru, de mare, de tei, de plopi , iubitori de dreptate şi
adevar , doritori de bine pentru ţară Eminescu ne va fi simbol şi ideal .
Conversaţia, explicaţia
VI.
Asigurarea feed-bach-ului: 4 min
Se
vor formula diferite întrebări pentru verificarea şi fixarea cunoştinţelor
recapitulate.Fixarea unor elemente de transfer,elevii discută despre
informaţiile prezentate.
Îi citim poezia lui Eminescu şi vedem tot ce are mai frumos
ţara noastră , auzim glasul izvoarelor şi al turmelor , foşnetul frunzelor ,
privim cu dragoste iubita şi învătam să-i spunem şoapte de dor şi atunci când
cuvintele nu ne ajung îi şoptim versuri din Eminescu pentru că le simţim rupte
din sufletul nostru .Ne aducem aminte de stramoşi , învatăm să-i cinstim şi să
întelegem că " patria " nu e un cuvant deşert. Privind in jur la
Romania sfârşitului de mileniu ne dăm seama cât de contemporani suntem cu el.
Conversaţia
,problematizarea, observaţia,
VII.Asigurarea
transferului:1min
Temă pentru acasă:
De alcătuit o creaţie proprie despre Eminescu.
Se conturează câteva
concluzii, se indică unele evaluări cu caracter formativ.
Poetul muribund
În secolul nostru,
scumpul Eminescu,
A zis good-bye la
restul,
Epigonii el ne-a scris,
Şi de sus, apoi nimic
nu a mai zis.
Nicio floare albastră
nu a mai înflorit,
Niciun lac cu nuferi
dalbi nu s-a mai mărit,
Nici fiorii unor zmei, nu
s-au mai mândrit,
În culoarea unei vieţi,
asemenea unor zei semeţi,
Ci s-au dus cu toţii
spre culuarul ruginit,
Al unui ciclu existenţial
menit.
Nici Hyperion nu a mai îndrăznit,
Să se arate în mod
voit,
Ci doar chemat de cei
cu har,
Care ştiu că nimic nu e
în zadar.
Şi întreaga sa făptură,
Nu s-a încărcat cu
neagra zgură,
A înaltului celest
În care el a fost cel
ales.
Lăutarii şi bondarii nu
mai sunt greierii,
Acum alţii ne sparg
creierii.
Dar nu melodic şi duios
,
Ci frenetic şi
zgomotos.
Părăsit de a sa putere,
Miticul poet de humă,
S-a lasat condus de lună
Pe o orbită plutitoare.
Şi de acolo nu ne
veghează,
Şi nici nu informează ,
Prin scrisori cu paşaport,
Că nu s-a dat mort,
Până în clipa în care,
Totul s-a înnegrit în a
sa zare.
Căsătoria mea era aproape la sfârșit când am văzut un comentariu despre un bărbat pe nume Dr DAWN, care îi ajută pe oameni să-și recapete soțul și l-am contactat, din fericire pentru mine, a făcut vrăji după 24 de ore, iubitul meu s-a întors la mine de atunci, căsnicia mea a avut loc. a fost stabil, mulțumesc pentru tot ceea ce a făcut pentru mine, vă asigur că luați legătura cu el,
RăspundețiȘtergereeste priceput cu următoarele vrăji:
* vrăji de dragoste
* vrăji de căsătorie
* magia banilor
* vraja norocului
* Vrăji de atracție sexuală
* SIDA Cure Magic
* Casino Cave
* Peșterile blestemate au fost eliminate
* Vraja de protecție
* Magic Loterie
* Vrăji norocoase
* Vraja de fertilitate
* Inel de telekineză 💍
WhatsApp: +2349046229159
E-mail: dawnacuna314@gmail.com