Confesiune-Mihai
Eminescu
(Arătând un cran.)
Aceia este lumea... de-o sfaram e
sfărmată.
De sfaram pe vecie acest idol de lut
Eterna pace-ntinde imperiul ei mut
Si soarele pe ceruri se-nchide ca o
rana
Ce arde-n universul bolnav de viata
vana.
Si marea tace-nceata; cantau
strigoi; miscare;
O noapte condensata, in veci
nepieritoare,
Ca noaptea din sicriuri, din groapa,
din caverne
Povestea linistita a mortii cei
eterne...
Nu vezi ca desi chipu-mi arat-a fi
de gheata,
Un vis al meu caldura-i, lumina si
viata?
V-am inselat, nemernici, v-am
inchegat in vreme,
V-am aruncat in viata plecati sub
anateme
Sa va urati din leagan, sa v-omorati
in vain,
V-am semanat in spatiu pe voi
samanta Cain,
Sa curat am vrut sanu-mi de tot ce-i
crud, spurcat
Si pentru voi anume creai al vietii
iad.
Si sa va-nsele vecinic l-am imbracat
frumos
Cu nopti senine-n stele, cu soare
auros.
In samburii durerii eu pus-am
fericire,
In vicii am pus miere si in pacat
zambire.
Tot ce-aspirati in lume, toate-au
acelasi fine.
In mantie de rege m-am imbracat pe
mine
Si de va-ntindeti mana dup-a mea
umbra-avara,
Las mantia sa-mi cada si ma revedeti
iara.
Coroana, aur, glorii, cantare si
comori,
Istorie si nume, iubire si onori
Sunt basmele ce-nconjur, razande,
chipul meu:
Atingeti-le numai si veti vedea
ca-s... eu.
Din frazele istoriei mirosul meu
v-atinge...
Am zugravit in ochii-ti semanaturi
de stele.
Moarte si nemurire sunt numai umbre
a mele.
Ca sa va-nsel privirea am nascocit
eu timpul.
El va arata iadul, imperiul, Olimpul
Si cu mandrie poarta a veciniciei
masca
Cand mama lui e-o clipa, care cand
sta sa-l nasca
Il si ucide. Totusi, in clipa
suspendata,
Daca din noapte-eterna o fiinta se
arata,
El vede cer si stele, oceanul,
universul;
El nu-mi zareste ochii, el nu-mi
aude mersul
Ce-l sperie trecutul gigant cu
visuri sumbre.
Viitorul gol, nimica si umbra unei
umbre.
A clipelor cadavre din carti el sta
s-adune,
In petice de vreme catand
intelepciune.
Ce inteles au ele... ce este a lor
fire?
Nimicnicie, umbra, mizerie, pieire.
Nu vrei s-asculti de mine. Nu stii
s-asculti. Mi-e mila.
Nu este dat ca omul cel muritor, in
sila
Sa poarte-n a lui suflet confesia-mi
cumplita,
Sa duca-n piept durerea aceea ce
menita
A fost ca sa o poarte o omenire
toata,
Prea grea pentru un om e... ea
trebuie sfarmata
In mii bucati, ca astfel sa o puteti
purta.
Nefericite-
iata confesiunea mea.
Eminescu e poetul naţional şi expresia integrală a
sufletului românesc pentru că ne-a dat de lucru pentru sute de ani, până va secătui
mitul său viu, o dată cu dispariţia neamului românesc", spune
eminescologul Theodor Codreanu. Legea lui Eminescu, care ne rămâne, e simplă:
"Oare n-am uitat cumva că iubirea de patrie nu e iubirea brazdei, a ţărânei,
ci iubirea trecutului?".
Unul dintre marii clasici ai literaturii romane si
unul dintre cei mai de seama romantici europeni, Mihai Eminescu a creat o
poezie de un profund lirism în care a dat glas sentimentelor de tristeţe pentru
trecerea timpului. Eminescu a recuperat temele tradiţionale ale Romantismului
european, gustul pentru trecut şi pasiunea pentru istoria naţională.Poetul avea
o bună educaţie filosofică, opera sa poetică fiind influenţată de marile
sisteme filosofice ale epocii sale, de filosofia antică, de la Heraclit la
Platon, de marile sisteme de gândire ale romantismului, de teoriile lui Arthur
Schopenhauer, Immanuel Kant.
Filosofia lui Eminescu pare a fi pesimistă, totuşi,
aceste accente pesimiste trebuie înţelese în primul rând ca o caracteristică a
romantismului- fiind numit ultimul mare romantic european, în al doilea rând în
lumina sublimelor rugăciuni pe care le-a scris, precum şi în legătura cu
celelalte referiri la valorile religioase ale credinţei şi tradiţiei ortodoxe. Eminescu
şi-a direcţionat eforturile spirituale pe ideea de echilibru, reacţionând şi la
bucurie şi la nefericire, înţelegând să opună Marii Treceri primatul faptei
dăinuitoare. Eul problematic, apăsat de conştiinţa precarităţii făpturii supuse
curgerii vremii, poetul se situează în proximitatea neantului. Eminescu
depăşeşte tot ceea ce este înfăptuire până la el în lirica noastră, pentru a se
avânta colo de pragul ştiutului, lăsându-se rostit de făptura poeziei.
Din categoria creaţiilor lirice în care sentimentele
exprimate sunt copleşitoare, face parte şi poezia “Confesiune”al cărei ton jalnic
îl răscoleşte pe orice cititor. Ca în orice operă lirică
apare şi aici prezent eul liric în postura maturului care regretă trecerea
timpului şi se confesează, dovadă fiind formele pronominale de persoana I singular
“ m”,”a mea”,”mi”, de persoana a II a, “v-“,”vă”, “pe voi”, “ţi”,
si verbele folosite la persoana I, singular:”am înşelat”, “am închegat”,”am
aruncat”,”am semănat”,”am vrut”,”am îmbrăcat”,”am pus”,”zugrăvit”,”am
născocit”, creând astfel un liscurs adesativ.
Publicată în 1874, în “Convorbiri literare”, poezia
“Confesiune”, aparţine genului liric, în care
sunt exprimate direct sentimentele poetului, ale eului liric, dintre
care cel dominant este tristeţea,
determinată de trecerea ireversibilă a timpului. Cea dintâi mărturisire
lirică eminesciană a fost oda, “La Heliade”, publicată în Familia, în 1867.
Elogiindu-l pe I. H. Rădulescu, Eminescu îşi mărturiseşte predilecţia pentru
poeta vates sau poetul cetăţii, capabil să sintetizeze în cântarea sa,
năzuinţele, idealurile, dar şi suferinţele unui întreg popor.,
Titlul reprezintă o simbolistică a scrierii
literare
care
cuprinde
mărturisirea
unor
gânduri
și
sentimente
legate
de
viața
intimă
a
autorului.Termenul
de “confesiune”, este
îngrădit în universul lirismului subiectiv adresat lectorilor.Această structură
lirică dezvoltă capacitatea poetului de a trăi simultan
pe două dimensiuni ale timpului, cea a timpului mărunt al omului, al vieţii
individuale, al istoriei, şi cea a timpului mare, a macrotimpului, timp
mitic..., capacitate care stă în spatele aparentei contradicţii dintre
aspiraţia superioară constantă a lui Eminescu către absolut şi inserţia lui
pătimaşă în actualitatea cea mai acută, atât de vizibilă mai cu seama în opera
lui târzie. Este evidenţiată aspiraţia spre absolut - coordonată a fiinţei umane
în raport tensionat cu fiinţa lumii şi cu timpul în creaţia eminesciană, care
defineşte implicarea lui Eminescu în plan social-istoric, preocuparea sa era
afirmarea identităţii şi unităţii românilor.
Eul eminescian îşi începe confesiunea arătând lumii
întregi, cu ajutorul pronumelui demonstrativ de depărtare “aceia”, universul
lumii pe care îl descrie în manieră literară, pe parcursul versurilor poeziei
“Confesiune”.
Enunţul concluziv “aceia este lumea”,este partea
structurală care deschide tărâmul relatărilor ce frământă fiinţa eului .Eul
poetic dă glas frământărilor lăuntrice din a căror conţinuturi extrage
explicaţii menite să potenţeze adevărul.Nemulţumit de statutul infect al lumii
în care vieţuieşte, eul încearcă să
demoleze temelia acesteia, dar constată că ea era de mult prădăluită,
sfărmată.Convingerile ideatice ale eului sunt susţinute de ipoteze teoretice,
bazate pe raportul cauză-efect, încât dacă încearcă să sfarme pe vecie fiinţa
umana, rezultatul muncii sale este instalarea păcii peste imperiul mutual
“eterna pace-ntinde imperiul ei mut”.Dispariţia fiinţei umane are implicaţii
directe asupra mediului celest, care are ca rezultat restrângerea razelor
soarelui asemenea cuagulării sângelui în jurul unei răni “şi soarele pe ceruri
se-nchide ca o rană”.În tonul eului se resimte o dâră de pessimism, făcând
referire la straja solară care inundă cu al său focar, universul infect al
vieţii zădărnicite.Metafora “ce arde-n universal bolnav de viaţă vană”,
amplifică nuanţele groteşti ale vieţii nepromovate în spiritual valorilor
morale.
Trecând de la detaliil celestului, poetul se opreşte
asupra problemelor terestre, pe care le cercetează cu o acută atenţie pentru a
scotoci dedesubturile pământului.Constată cu tristeţe că farmecul maritim este
oprimat de tăcerea mării, care nu-şi mai etalează pe falezele vieţii umane
cântările adâncului “şi marea tace-nceată”.Pământul este cuprins de cântecele
strigoilor, care au acaparat cu a lor înfăţişare, încordarea motrică a fiinţei,
creându-se împrejur, starea de mişcare,de agitaţie “cântau stigoii,
mişcare”.Apare motivul romantic al strigoilor pentru a fluidiza universul
morbid ce urmează să fie descris în versurile următoare.Epitetul “noapte
condensată” precizează concret realitatea în care se conturează confesiunea
lirică.Analogia nopţii preapline de semnificaţii, cu veşnicia nopţilor din
sicriu, din groapă, din caverne, contopeşte într-un ansamblu funebru elementele
narative ale “morţii cei eterne”, încât liniştea poveştii te transpune întru
totul în cadrul gândurilor funeste.
Eul i se adresează cititorului ca unui cunoscut, cu
ajutorul verbului , la formă negativă “nu vezi”, persoana a II a,singular,
pentru a arăta importanţa pe care o
deţine personalitatea eului, încât, chiar dacă chipul i-ar fi zugrăvit cu
gheaţă, speranţa călăuzitoare către căldura interioară, umană, spre lumină,
spre viaţă este pendulată de vivacitatea propriului vis “un vis al meu
căldura-I, lumina şi viaţa”.Tonul marturisirii sale are valenţe antagonice,
învelite în sentimente de ură, dispreţ, pentru că eul liric se adresează acelor
“nemernici”, care distrug digurile unei vieţi normale, fireşti.Eul li se
adresează acelora care au în mână frâiele puterii şi învăluiţi de deşărtăciunea
principiilor lor, au fost înşelaţi de puterea creativă a eului, încât acesta le-a
contopit în hrisovul istoric al timpului “v-am închegat în vreme”, le-a
întemniţat viaţa sub povara excluderii din societatea activă, anatemizându-I
“v-am aruncat în viaţă plecaţi sub anateme”.Eul a semănat în sufletele
adversarilor ura , dispreţul pentru momentul naşterii lor “să vă urâţi din
leagăn”, blestemându-i cu păcatul omuciderii “să vă omorâţi în vain”.Metafora “v-am
semanat în spaţiu pe voi, sămânţa Cain” evidenţiază interioritatea creativă a
eului care deţine funcţii demiurgice, pentru a se deservi proiectării
inamicilor în spaţiul terestru ca existenţă, cu rădăcinile împământenite din
sămânţa lui Cain.Caracterul de confesiune este suţinut de prezenţa pronumelui
personal, neaccentuat şi accentuat, persoana a II a, plural, “v”,”vă”,”pe voi”,
enunţat în imaginea poetică de înlăturare a perdelei mişeliei contemporanilor
poetului.Prin inversarea structurii verbale “să curăţ am vrut”, creionează
particularităţile spiritului eului, menite să îndepărteze din jurul său, din
universal lumii sale, tot ceea ce este abject, nematurizat “să curăţ am vrut
sânu-mi de tot ce-i crud, spurcat”.Rezultatul dorinţei sale fu crearea
condiţiilor de viaţă din vălmăşeala, din vrajba iadului, încât “ pentru
voianume creai al vieţii iad”.
Mărturisirea sa farmecă prin conotaţiile
conţinuturilor enunţate încât dezvăluirea scopului lucrării sale produce panică
în rândurile nemernicilor.Înveşmântarea iadului cu ţesături, cu intrigi
frumoase reprezintă cadrul perfect pentru a acapara sufletele benevole în cursa
aruncării asupra acestei frumuseţi, menită să facă mirajul unei veşnice
înşelăciuni sufleteşti şi împodobită de un celest senin, aurită de soarele
doldora de lumina prăpastiei “şi să vă înşele veşnic l-am îmbrăcat frumos/cu
nopţi senine-n stele, cu soare auros”..Tabloul cosmogonic se conturează în
această confesiune lirică în parametrii trăirilor dureroase, încât eul liric
asemenea demiurgului, sădeşte sâmburele fericirii ”în vicii am pus miere şi-n
păcat zâmbire”.Crează o răsturnare a datului firesc pentru a prejudicia sufletele
viciate ale inamicilor săi, încât această lovitură din partea eului converge
către o gratuitate a săvârşirii păcatului preschimbat în zâmbet. Răzbunarea
eului pe aceia care au decongestionat sistemului universal al umanităţii şi
normele morale, s-a manifestat în spaţiul pământesc al suferinţelor, al
patimilor, încât acestea fiind înglobate în armătura sufletească ,
interactivitatea lor propulsează către indicele
de confort al iadului.
Tragismul versurilor se acutizează în percepiţiile
realităţii supuse aceleiaşi monotonii, încât aspiraţiile adversarilor săi vor
fi năruite sub mormântul tragicului sfârşit al fiecăruia “tot ce aspiraţi în
lume, toate au acelaşi fine”.Încurajat de finalitatea existenţei vremelnice a
adversarilor, eul se proclamă rege, îmbrăcând mantie domnească şi ameninţa
lumea peste care domneşte, cu afirmaţia dacă cineva va îndrăzni să se arunce
asupra umbrei sale avare, atitudinea eului va fi aceia de a desface intenţionat
mantia, scoţându-se în evidenţă importanţa pe care o deţine eul poetic în
rândul celorlalţi ”las mantia să-mi cadă şi să ma revedeţi iară”. Revederea sa
de către ceilalţi se conturează prin intermediul elementlor ce l-au cristalizat
în atenţia timpului, adică prin “ coroană, aur, glorii, cântare şi
comori/istorie şi nume, iubire şi onori”.Toate aceste aspiraţii la triumful
regesc sunt edificate în basmele, în propovăduirile orale ce-l înconjoară , ce
se ţes în jurul chipului râzând al eului
poetic, la a căror atingere de către inamici, are ca rezultat întregirea
evidentă a fiinţei eului.Îndemnul eului rostit acelor contracandidaţi la
statutul de rege, premeditează înfăţişarea eului, accentuată sub auspiciile
confesiunii eului “atingeţi-le numai şi veţi vedea că-s ..eu”.Finalitatrea
dobândirii puterii regale de către eul poetic are ca scop etalarea onorurilor
cu care acesta se preaînalţă deasupra
distrugătorilor de valori morale.Firul relatării răzbunării sale se canalizează
pe traiectoria istorică, din a cărei plinătate se extrag fraze cu conţinuturi a
căror particularităţi răvaşesc sufletele goale ale inamicilor eului “din
frazele istoriei mirosul meu v-atinge”.
Eul liric îşi extinde puterea însuşindu-şi
evenimentele istorice, receptate olfactiv de afectul adversarilor, care suspină
după dramul de mărire. Conturarea statutului demiurgic al eului se realizează
cu ajutorul verbului la perfect compus
“am zugrăvit”, şi al metaforei “ am zugrăvit în ochi-ţi semănături de stele”
elogiată de caracterul confesionar al discursului eului, întărit de pronumele neaccentuat
“ţi” din sintagma “ochi-ţi”.Această metaforă subliniază valenţa atotştiitoare a demiurgului
eminescian care a plăsmuit în sufletul adversarului numai suferinţă .Eul poetic
şi-a atribuit idealurile intangibile de
către minţile commune “moarte şi nemurire sunt numai umbre ale mele”.Astfel, în
finalul discursului său ameninţător în faţa duşmanilor, eul le mărturiseşte că
el este deţinatorul a două calităţi demiurgice, moartea şi nemurirea,care apar
ca umbre personale, ceea ce îl distinge de restul lumii .
Înlănţuirea confesiunii lirice se distinge în cadrul
versurilor în care este revelată tema romantică a timpului.Eul liric, în
calitate de făuritor al noului univers, le mărturiseşte adversarilor că iţele
înşelăciunii le-a încolăcit cu fuioarele timpului, acel rege care stapâneşte
toate împărăţiile, prezentate tuturor cu mândrie “el vă arată iadul, imperiul,
Olimpul”.Temporalitatea este acoperită de “a veciniciei mască”, încât mama sa
este percepută în intervalul unei clipe, a cărei finalitate include atât
naşterea cât şi moartea timpului.Această comparaţie a timpului cu mama
procreatoare “când mama lui e o clipă”, conduce către imboldul conştientizării
infimităţii durabilităţii acestui interval de timp perceput de mintea umană
“care când stă sa-l nască/îl şi ucide”.Concesia acestei mărturisiri elucidează
asupra unui fapt petrecut în cadrul “clipei suspendate”, condiţionat de
existenţa unei fiinţe provenite de pe tărâmul nopţii eterne.Timpul, ca
observator al celestului şi al terestrului revărsat în candoarea conţinutului
metaforic “el vede cer şi stele, oceanul, universal”, acesta nu dispune de
capacitatea de a pătrunde în interiorul fiinţei lirice , a profunzimii ochilor,
a adulmecării în zgomotul paşilor care îl sperie “el nu-mi zăreşte ochii /el
nu-mi aude mersul”.Timpul, aflat sub cleştarul clipei suspendate înmărmureşte
în faţa trecutului, resimţit ca un “gigant cu visuri sumbre”, dar se
descătuşează de sub povara trecutului şi se reîntregeşte în “viitorul gol”,
care nu prevesteşte “nimica”.Dar bântuirea sa se manifestă asupra “umbra unei
umbre”, încât travaliul său se concretizează în cercetarea clipelor sfârşitului
tragic al fiinţelor, devenite acum cadavresi a caror memorii sunt redate în
cărţile vremii, căutând înţelepciunea în frânturile timpului auster “a clipelor
cadaver din cărţi el stă să adune”.Contrariat de gestul timpului, devenit
personaj secundar confesiunii poetice, de a accede spre preceptul de
înţelepciune , eul se întreabă de rostul clipelor , care este natura lor “ce înţeles
au ele…ce este a lor fire”, oferind un răspuns cu conotaţii deşertice, fără
roade satisfăcătoare afectului , ci contrare principiilor de viaţă , zădarnicie,
mizerie, toate conducând către pierirea fiinţei “nimicnicie, umbră, mizerie,
pierire”.
Lăsând
în urmă planul cosmogoniei, a temporalităţii, eul îşi îndreaptă atenţia către
cadrul referenţial al cititorului, căruia i se adresează direct, mustrându-l
pentru lipsa de respect, mărturisirea fiind enunţată de contextul lingvistic
“nu vrei s-asculţi de mine . -nu ştii s-asculţi. –mi-e milă”.Replica “mi-e
milă” oferă prilejul abordării unei probleme ce îi mistuie lăuntricul.Eul îi
confirm cititorului că omului de rând, supus morţii, nu îi este menit “să poarte –n a lui suflet confesia-mi
cumplită”.Afectul eului deznădăjduieşte la cugetarea că “omul cel muritor”
ascultă cu sila confesiunile centralizate pe tragismul trăirilor sale
interioare, la receptarea durerii , menite nu doar lui ci pentru întreaga
umanitate, care e grea de suportat pentru un om cu un caracter obişnuit,
darămite pentru eul liric care depăşeste sfera umanului intangibil “să ducă-n piept durerea aceea ce menită/ a fost ca să o
poarte o omenire toată/ prea grea pentru un om e..”
Concluzia eului este că acea durere “trebuie sfărmată în mii bucăţi,
ca astfel să o puteţi purta nefericite”, şi să poată fi împărtăşită de toti,
chiar dacă le aduce nefericirea.Finalul poeziei se conceptualizează în strategia
cursului confesiunii lirice ca specie literară , evaluată prin intermediul
interjecţiei “iată “ la statutul de confesiune a eului poetic, ce i-a sfărmat
pulsul inimii încorporat de durere “ iată confesiunea mea”.
Crezând nestrămutat în rosturile nobile ale poeziei,
Mihai Eminescu rămâne, alături de Titu Maiorescu, una dintre cele mai lucide
conştiinţe critice ale vremii sale. Eminescu îndeamnă
artistul spre cunoaşterea individuală, adâncirea capacităţii de înţelegere şi
exprimare a suferinţei, trăirea intensă a sentimentelor.Prin formele
nepieritoare ale artei, omul reuşeşte să învingă vremelnicia existenţei sale şi
chiar eternitatea timpului. Numai lăsând în urma lui o operă artistică, nu doar
de valoare naţională ci mai ales de valoare universală, scriitorul autentic
atinge nemurirea spirituală datorită plăsmuirii frumosului artistic.
“Creaţia eminesciană este etern contemporană cu
orice generaţie şi cu orice etapă de cultură, ea ne aşteaptă, mereu deschisă,
pentru a releva mereu alte semnificaţii şi adâncimi din nesfârşita, nobila
ambiguitate ce însoţeşte fiecare operă într-adevăr mare a lumii”, afirma
academicianul Zoe Dumitrescu-Buşulenga care a dezvăluit valenţe de excepţie în
opera eminesciană .
Poezia “Confesiune” are o structură liberă, în care
predomină rima pereche, cu măsura versurilor de 13-14 silabe, ritm iambic.
Oralitatea
stilului este impregnată cu figuri de stil :
epitete
:” idol de lut”,” eterna pace”,” imperiul
ei mut”, “universul bolnav”,” viaţa vană”,” tace-nceată”, “noapte condensată”,
“in veci nepieritoare”,” povestea liniştită”,” samburii durerii”,” umbra-avara”,
“soare auros”,” semănături de stele”,” clipa suspendată”, “viitorul gol” ,” aclipelor
cadaver”,” omul cel muritor”,” confesia-mi cumplita”;
metafore: “ce arde-n universul bolnav
de viaţa vana”,” şi marea tace-nceată” “cântau strigoi; mişcare”,” deşi
chipu-mi arat-a fi de gheaţă”,” un vis al meu căldura-i, lumina şi viaţa? “v-am
inchegat in vreme”, “v-am aruncat in viata plecati sub anateme”,”să vă urâţi
din leagan, să v-omorâţi în vain”,” v-am semănat in spatiu pe voi sămânţa Cain”,”
să curăţ am vrut sânu-mi de tot ce-i crud, spurcat”,” şi pentru voi anume creai
al vieţii iad”,” l-am imbracat frumos/ cu nopti senine-n stele, cu soare auros”,”
în sâmburii durerii eu pus-am fericire”,” în vicii am pus miere şi in pacat zâmbire”,”
din frazele istoriei mirosul meu v-atinge”,” am zugravit in ochii-ti semanaturi
de stele”,”. moarte şi nemurire sunt numai umbre a mele”,” ca să vă-nsel
privirea am născocit eu timpul”,” el va arata iadul, imperiul, Olimpul”, “şi cu
mandrie poarta a veciniciei masca”, “cand mama lui e-o clipa, care cand sta să-l
nască
Il si ucide”, “el nu-mi zăreşte
ochii, el nu-mi aude mersul”,” ce-l sperie trecutul gigant cu visuri sumbre”,”
viitorul gol, nimica si umbra unei umbre”,” ă clipelor cadavre din carti el sta
s-adune”,” în petice de vreme catand intelepciune”,” ce este a lor fire? nimicnicie,
umbra, mizerie, pieire”,” să poarte-n a lui suflet confesia-mi cumplita”,” să duca-n
piept durerea”;
comparaţii: “soarele pe ceruri
se-nchide ca o rana”,
” ca noaptea din sicriuri, din
groapa, din caverne;
enumeraţia:” coroana, aur, glorii,
cantare si comori,/istorie si nume, iubire si onori”.
dar şi de alternarea timpului trecut
cu cel prezent:”este lumea”,”se-nchide”,”arde”, v-am înşelat”, v-am închegat”.
“să curăţ”, “am vrut”, “creai”,”am pus”…
creând tonul unei muzicalităţi poetice.
19.02.2013
Mihai Eminescu, Poezii, Jurnalul Naţional, Buc, 2010
Autor referat: Mocanu Gabriela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu