Miradoniz-Mihai Eminescu
Miradoniz avea palat de stânci.
Drept streşină era un codru vechi
Şi colonadele erau de munţi în şir,
Ce negri de bazalt se înşirau,
Pe când deasupra, streşina antică,
Codrul cel vechi fremea îmflat de vânt,
O vale-adâncă ce-ngropa în codri,
Vechi ca pământul, jumeta din munte,
Mâncând cu trunchii rupţi scările negre
De stînci, care duceau sus în palat
O vale-adâncă şi întinsă, lungă,
Tăiată de un fluviu adînc, bătrân,
Ce pe-a lui spate văluroase pare
A duce insulele ce le are-n el
O vale cât o ţară e grădina
Castelului Miradoniz.
Iar în castel de treci prin colonade,
Dai de înalte hale cu plafondul
Lor negru strălucit şi cu păduri
De flori. Păduri cărora florile
Ca arborii-s de mari. Roze ca sorii,
Şi crini, ca urnele antice de argint,
Se leagănă pe lugerii cei nalţi,
Iar aerul văratic, dulce, moale.
Ca stelele sunt musculiţele prin frunze
Şi împlu aerul cel cald cu o lumină
Verzuie, clară, aromată. Fluturi -
Copile sunt cu ochi rotunzi şi negri
Cu părul de-aur şi cu aripioare
De curcubău - în haine de argint
Din floare-n floare fâlfâiesc şi-şi moaie
Guriţele-umede şi roşii în potirul
Mirositor şi plin de miere-al florilor.
Tufe de roze sunt dumbrăvi umbroase
Şi verzi-întunecoase, presărate
Cu sori dulci înfoiaţi, mirositori
E-o florărie de giganţi. Într-un loc
Crăpată-i bolta de granit, de cauţi
Prin streşina de codru până sus,
Unde în ceruri lin pluteşte luna.
Ea-i o regină tânără şi blondă
În mantia-i albastră constelată,
Cu mâinile unite pe-al ei piept
De neauă... Trece luminând cu ochii
Albaştri, mari, prin straturi înflorite
De nori, ce înfoiate îi oferă
Roze de purpur, crinii de argint;
Din când în când cu mâna-i argintoasă
Ea rumpe câte-o floare şi-o aruncă
Jos pe pământ ca pe-o gândire de-aur;
Colo un nor se nalţă sfânt şi sur,
Se-ncheagă, se formează -ncremeneşte,
Devine-un templu grec şi plin de umbra
Columnelor ce-l înconjor - şi prin columne
Trece-argintoasă câte-o rază-a lunei.
Ea drumul ia spre-acel castel. Diadema-i
De diamante-n stele contopite
Brilează-n noapte - tăriile negre
A domei se-nsenină - şi ea intră
În el. - Columnele-ard sub clara ei lumină
Şi aruncă umbra una-ntr-alta.
Ea intră-n domă... stelele-o urmează.
Şi noaptea sântă plină-i de-ntuneric
Pe râul sânt ce curge-n valea mare
Care-i grădina cea din codri vechii
A lui Miradoniz. - Insule sfinte
Se-nalţă-n el ca scorburi de tămâie.
Cu flori de aur, de smarald - cu stînce
De smirnă risipită şi sfărmată
În bulgări mari. Pe mîndrele cărări,
Ce trec prin verzile şi mândre plaiuri,
E pulbere de-argint. Pe drumuri
Cireşi în floare scutură zăpada
Trandafirie a-nfloririi lor,
Vântul le mână, văluros le nalţă,
De flori troiene în loc de omăt
Şi sălcii sfinte mişcă a lor frunză
De-argint deasupra apei şi se oglindează
În fundul ei - astfel încât se pare
Că din aceeaşi rădăcină creşte
O insulă în sus şi una-n jos
Şi [nu-i] nimica în aceste ramuri
Dintr-un copac într-altul numai ţes
Paianjini de smarald paianjenişul
Cel rar de diamant - şi greieri cântă,
Ca orologii aruncate-n iarbă.
Şi peste râul mare, de pe-un vârf
De arbore antic ţesut-au ei
Un pod din pânza lor diamantoasă,
Legându-l dincolo de alţi copaci.
Prin podul străveziu şi clar străbate.
A lunei rază şi-verzeşte râul
Cu miile lui unde, ca-ntr-o mândră
Nemaivăzută feerie, - Iară peste pod
Trece albă, dulce mladioasă, jună,
Albă ca neaua noaptea, păru-i de aur
Lin împletind în crinii mânilor.
Ivind prin haina albă membre angelici,
Abia călcând podul cel lung cu-a ei
Picioare de-omăt, zâna Miradoniz.
Ea-ajunge în grădina ei de codri
Şi rătăceşte o umbră argintie
Şi luminoasă-n umbra lor cea neagră;
Ici se pleacă spre a culege o floare,
Spre-a arunca în fluviul bătrân
Colo aleargă dup-un flutur,
Îl prinde - îi sărută ochii şi-i dă drumul
Apoi ea prinde-o pasăre măiastră
De aur se aşază-ntr-a ei aripi
Şi zboară-n noapte printre stele de aur.
Drept streşină era un codru vechi
Şi colonadele erau de munţi în şir,
Ce negri de bazalt se înşirau,
Pe când deasupra, streşina antică,
Codrul cel vechi fremea îmflat de vânt,
O vale-adâncă ce-ngropa în codri,
Vechi ca pământul, jumeta din munte,
Mâncând cu trunchii rupţi scările negre
De stînci, care duceau sus în palat
O vale-adâncă şi întinsă, lungă,
Tăiată de un fluviu adînc, bătrân,
Ce pe-a lui spate văluroase pare
A duce insulele ce le are-n el
O vale cât o ţară e grădina
Castelului Miradoniz.
Iar în castel de treci prin colonade,
Dai de înalte hale cu plafondul
Lor negru strălucit şi cu păduri
De flori. Păduri cărora florile
Ca arborii-s de mari. Roze ca sorii,
Şi crini, ca urnele antice de argint,
Se leagănă pe lugerii cei nalţi,
Iar aerul văratic, dulce, moale.
Ca stelele sunt musculiţele prin frunze
Şi împlu aerul cel cald cu o lumină
Verzuie, clară, aromată. Fluturi -
Copile sunt cu ochi rotunzi şi negri
Cu părul de-aur şi cu aripioare
De curcubău - în haine de argint
Din floare-n floare fâlfâiesc şi-şi moaie
Guriţele-umede şi roşii în potirul
Mirositor şi plin de miere-al florilor.
Tufe de roze sunt dumbrăvi umbroase
Şi verzi-întunecoase, presărate
Cu sori dulci înfoiaţi, mirositori
E-o florărie de giganţi. Într-un loc
Crăpată-i bolta de granit, de cauţi
Prin streşina de codru până sus,
Unde în ceruri lin pluteşte luna.
Ea-i o regină tânără şi blondă
În mantia-i albastră constelată,
Cu mâinile unite pe-al ei piept
De neauă... Trece luminând cu ochii
Albaştri, mari, prin straturi înflorite
De nori, ce înfoiate îi oferă
Roze de purpur, crinii de argint;
Din când în când cu mâna-i argintoasă
Ea rumpe câte-o floare şi-o aruncă
Jos pe pământ ca pe-o gândire de-aur;
Colo un nor se nalţă sfânt şi sur,
Se-ncheagă, se formează -ncremeneşte,
Devine-un templu grec şi plin de umbra
Columnelor ce-l înconjor - şi prin columne
Trece-argintoasă câte-o rază-a lunei.
Ea drumul ia spre-acel castel. Diadema-i
De diamante-n stele contopite
Brilează-n noapte - tăriile negre
A domei se-nsenină - şi ea intră
În el. - Columnele-ard sub clara ei lumină
Şi aruncă umbra una-ntr-alta.
Ea intră-n domă... stelele-o urmează.
Şi noaptea sântă plină-i de-ntuneric
Pe râul sânt ce curge-n valea mare
Care-i grădina cea din codri vechii
A lui Miradoniz. - Insule sfinte
Se-nalţă-n el ca scorburi de tămâie.
Cu flori de aur, de smarald - cu stînce
De smirnă risipită şi sfărmată
În bulgări mari. Pe mîndrele cărări,
Ce trec prin verzile şi mândre plaiuri,
E pulbere de-argint. Pe drumuri
Cireşi în floare scutură zăpada
Trandafirie a-nfloririi lor,
Vântul le mână, văluros le nalţă,
De flori troiene în loc de omăt
Şi sălcii sfinte mişcă a lor frunză
De-argint deasupra apei şi se oglindează
În fundul ei - astfel încât se pare
Că din aceeaşi rădăcină creşte
O insulă în sus şi una-n jos
Şi [nu-i] nimica în aceste ramuri
Dintr-un copac într-altul numai ţes
Paianjini de smarald paianjenişul
Cel rar de diamant - şi greieri cântă,
Ca orologii aruncate-n iarbă.
Şi peste râul mare, de pe-un vârf
De arbore antic ţesut-au ei
Un pod din pânza lor diamantoasă,
Legându-l dincolo de alţi copaci.
Prin podul străveziu şi clar străbate.
A lunei rază şi-verzeşte râul
Cu miile lui unde, ca-ntr-o mândră
Nemaivăzută feerie, - Iară peste pod
Trece albă, dulce mladioasă, jună,
Albă ca neaua noaptea, păru-i de aur
Lin împletind în crinii mânilor.
Ivind prin haina albă membre angelici,
Abia călcând podul cel lung cu-a ei
Picioare de-omăt, zâna Miradoniz.
Ea-ajunge în grădina ei de codri
Şi rătăceşte o umbră argintie
Şi luminoasă-n umbra lor cea neagră;
Ici se pleacă spre a culege o floare,
Spre-a arunca în fluviul bătrân
Colo aleargă dup-un flutur,
Îl prinde - îi sărută ochii şi-i dă drumul
Apoi ea prinde-o pasăre măiastră
De aur se aşază-ntr-a ei aripi
Şi zboară-n noapte printre stele de aur.
Tudor
Arghezi scria inspirat: „Fiind foarte român, Eminescu este universal” Si tot
el: Eminescu este Beethovenul sufletului românesc”
Negoiţescu
a încercat să adâncească şi să sistematizeze intuiţiile călinesciene. El
surprinde, în profunzime, structura bipolară a eului liric eminescian: „Fţta
lui Eminescu e dubă: privşste o dată spre noaptea comună, a vegherii, a naturii
şi umanităţii, iar altă dată spre noaptea fără început a visului, a vârstelor
eterne şi a geniilor romantice. () în planetariul romantismului, singularitatea
lui Eminescu prinde figura din aceasta faţă, cu două profiluri: unul neptunic,
născut din spuma amară şi din ape tânjind spre orizonturile lumii, celălalt
plutonic, învăpăiat de focul originar" (I Negoiţescu-Poezia lui Eminescu).
Dacă un
aspect esenţial al neptunicului este şi uranicul, atunci imaginarul eminescian
se structurează simetric pe cel puţin trei axe ale viziunii poetice: pe
verticală -uranicul, pe orizontală - neptunicul, iar în adâncime - plutonicul.
În opinia lui I. Negoiţescu, elementul care
conferă „tărâmului eminescian proporţii de mit şi acea vrajă obiectivă, de lume
sub pecetea sacrului, rămâne totuşi în ultimă analiză o natură care revine din
belşug, îşi răspândeşte sonurile şi miresmele, şi mai ales respiră prin toţi
porii ei elementaritatea, titanismul, ‚sfinţenia‘“.[i] Natura, topos romantic, este recuperată de
Eminescu din unghiul unei geografii imaginare; ea este parte a unui spaţiu
generat şi susţinut de contemplaţie. Sacralitatea eminesciană, dacă se poate
vorbi despre un asemenea filon în lirica sa, este iradiată de tonul
incantatoriu al eului instaurator, care reface exactitatea unui act ritualic
din illud tempus, substanţa poetică
fiind subprodusul unui asemenea act magico-mitic.
Proiectia paradisiacă eminesciană nu
este doar un pur reflex al unei deprinderi romantice de a broda
supra-realităti, ci are rădăcini filozofice adînci si corespunde unei
convingeri personale că fericirea originară, deplină, trebuie să aibă existentă
undeva. Dacă nu putem cunoaste „lucrul în sine”, ci numai fenomenul prin
filtrul categoriilor a priori de spatiu si timp (cum afirmă Kant), dacă lumea
îmi este dată doar ca reprezentare, ca un fel de fantezie subiectivă (cum
afirmă Schopenhauer), atunci oricare altă realitate revine posibilă si are
aceleasi drepturi de existentă ca si cea prezentă. Libertatea conferită de
poezie (de cuvînt, de text si de semnificatia acestora) e aceea care dăruieste
fiintei un spatiu si un timp unde nicicînd nu s-a produs vreun dezechilibru
ontologic.
Persistă în toate acestea o ambiguitate,
dealtfel inerentă unui spirit romantic. E vorba despre dualitatea trăirii
eminesciene, ce pendulează între viată si moarte. Feeria imaginilor evocă,
într-adevăr, un vitalism debordant, o poftă de cuprindere frenetică a tuturor
senzaţiilor posibile, pe toate căile, la maximum.
Redactată
în 1872, la vârstade 22 de ani, poezia Miradoniz, are ca scop evidenţierea
romantismului eminescian încadrat în speţa romantismului universal , receptat
prin “sintagme eterne” romantice .Incipitul operei poetice îl transpune pe
lector într-un timp al trecutului fabulous, “era palatul cu stânci”, în care
este înfăţişată istoria vestitului castel cu elemente arhitectonice inspirate
din cultura greacă.Titlul poezii, Miradoniz,
are două simbolistici: cea dintâi,
numele castelului a cărei descriere farmecă auzul cât şi văzul imaginar
al fiecărui cititor, totul datorându-se vocabularului plin de poeticitate imagistică,
şi cea de a doua semnificaţie, numele zânei
care umanizează imaginea sintetică a universului templu, a naturii
templu, ce se include reciproc pe parcursul versurilor poeziei.
Această poezie este
construită pe baza schemei descriptive a acelui templu natural în care este
încorporat palatul Miradoniz, creaţia pur artistic a eului eminescian.Numele
său are conotaţii specific lumii mirajului, în care se identifică unicitatea
acestei construcţii proiectate doar la nivelul fantasticului fructificator al
eului.Explicaţia oferită de poet aduce argumente susţinătoare a faptului că
ansamblul architectonic Miradoniz, era construit dintr-o reţea de stânci ce
conturau palatul.Marginile protective erau limanurile codrului, “ştreaşina unui
codru vechi”, iar ca elemente de înfrumuseţare a ansamblului arhiotectonic
dominau munţii înşiruiţi de a lungul unui bazalt înnegrit ” şi colonadele erau de munţi în şir,
/ce negri de bazalt se înşirau”.Acoperişul castelului natural nu era altul
decât codrul secular fremătat de vântul puternic.Încadrat spaţial în perimetrul
unei văi adânci, ce se îngropa în codri, castelul ocupa jumătate dintr-un lanţ
muntos, a căror trunchiuri păreau că “manâncă” scările lutoase ale stâncilor,
în susul cărora se ajungea la intrarea palatului. „Adâncul” din
metafora “O vale-adâncă
şi întinsă, lungă e semnul văii pline, bogate în
întinderile ei. E o triplă determinare a regentului precedat de articolul
nehotărât „o”., Adjectivul epitet reflectă lumea poetică, dar, în acelaşi timp,
prin puterea de semnificare, creează o altă lume de sensuri, redând, sporită,
emoţia estetică.Această vale “adâncă” era brazdată de cursul unui “un fluviu adînc, bătrân”, încât pe
de-a latul acestei întinderi de apă păreau că se conturau creştetele unor
insule deja moştenite anterior. Fluviul „adânc, bătrân” are
atributele înţelepciunii fiinţei umane. Dubla determinare realizată prin cele
două atribute adjectivale calificative postpuse substantivului „fluviu”
(precedat de articolul nehotărât „un”), având acelaşi regent, se află în
relaţie de dependenţă, dezvoltând amândouă, prin valoarea de epitet
personificator, trăsături ale fiinţei umane, dar şi ale fiinţei lumii.În cadrul
acestui teritoriu, asemenea unei “ văi cât o ţară”, e identificată grădina
castelului Miradoniz.
Odată ajuns pe acest
tărâm infatuat, sufletul îţi este supus unei iniţieri vizuale către descinderea
unei călătorii în interiorul palatului.Eul liric condiţionează în manieră
proprie obţinerea unui tichet permisiv spre vizualizarea acestui templu ideal, inserând în cadrul versurilor,
verbul cu nuanţă probabilistică “de treci”.Ajuns la acest stadiu, cititorul îşi
poate continua călătoria tranzitând colonadele palatului, unde plafonul
acestora se intersectează cu “înalte hale”, a căror neagră strălucire se
interpune peste pădurile de flori.Caracterul solemn al versurilor este accentuat de
prezenţa comparaţiilor hiperbolizante şi nu în ultimul rând, de sincopa
verbului : « O
vale cât o ţară e grădina/ Castelului Miradoniz./Iar în castel de treci prin
colonade,/Dai de înalte hale cu plafondul /Lor negru strălucit şi cu păduri/ De
flori. Păduri cărora florile/
Ca arborii-s de mari.Roze ca sorii,/ Şi crini, ca urnele antice de argint”
Ca arborii-s de mari.Roze ca sorii,/ Şi crini, ca urnele antice de argint”
Aici, în lumea mirifică a titanicului floral, a
măreţiei frumosului natural, masa florală are dimensiunea unor arbori, încât
florescenţele acestora sunt percepute ca şi întinderile unei păduri.Ca specii
florale, predomină două soiuri
alese: “rozele ca sorii”, nuanţate în
culorile luminii, în galben, şi “crinii ca urnele antice de argintiu”, asemenea
zăcămintelor maselor nemetalice, din vremurile de dedemult.Aceste două
nestemate mirositoare se zbenguiesc pe picioarele lujerilor înalţi, emanând o
aromă văratecă, dulce, moale. Esenţă a frumosului, floarea, în accepţiune
eminesciană, nu are doar funcţie poetică estetizantă. Ipostaza florii fertile
se instalează în imaginarul poetului ca simbol ambivalent definind pe de-o
parte, forma sau formula artistică perfectă, dar nu suficientă în sine pentru a
exprima esenţa, ci conducând, - în absenţa fecundităţii, Ambele, frumuseţe şi
adevăr, reprezintă o dublă lucrare şi o dublă consecinţă: a elaborării şi
adecvării lucrului creat.
Roiul de musculiţe de
pe frunzişul florilor este comparat cu multitudinea stelelor de pe bolta
cerească, a căror prezenţă activează în mod natural la încălzirea aerului şi
conturarea unei lumini “ verzuie, clară, aromată”.Aceste insecte însufleţesc
peisajul floral al castelului, încât şi lumina dispersată nu mai are aceleaşi
trăsături ale coloritului, ci e verzuie, plină de vivacitate.Întreaga sferă
florală este invadată de micile fiinţe fâlfâietoare care împrospătează aerul
văratec cu munca lor de polenizare florală.Fluturii sunt asemenea unor domniţe,
“cu părul de aur” şi a căror braţe muncitoare “cu aripile de curcubeu”-în haine
de sărbătoare câmpenească, fructifică cu hărnicie polenizarea.Aemenea unor
scriitori ce îşi înmoaie peniţa în cerneală pentru a creiona un mesaj scris, aşa
şi munca fluturilor este nuanţată de gesturile acestora care îşi înmoaie “
guriţele umede şi roşii în potirul mirositor şi plin de miere al florilor”.
Sobrietatea rozelor se
resimte în cadrul tufelor ce formează
“dumbrăvi umbroase”, a căror coloristică, marcată prin verdele închis “verzi întunecoase” , este clătită de
luminozitatea sorilor “ înfoiaţi “, mirositor, descriindu-o la rangul pe care
îl deţine cu adevărat: “ e o florărie de giganţi”.Eul liric crează ceastă
imagine a rozelor cu înălţimi gigantic cu scopul de a proteja spaţiul
fantasticului palat, dar şi de a omagia frumuseţea spectaculoasă a elementelor
naturale ce străjuiesc palatul Miradoniz.
Trecând într-o altă
coordonată a palatului-templu, se poate obseva o crăpatură a bolţii de granit,cu
ochiul liber , în care se strecoară pe sub streaşina codrului, măiastra lună care
“pluteşte lin în ceruri”.Înzestrată cu calităţile unei femei tinere, luna
domneşte peste acest ţinut ca o “regină tânără şi blondă,/ în mantia-i albastră constelată,/ cu
mâinile unite pe-al ei piept/de neauă...”Luminozitatea astrului nocturn este
atât de clară “regină blondă”, încât îmbracă întreaga mantie constelară în
albastru, idee nuanţată de metafora “ cu
mâinile united al ei piept/de neaua..”.Personificată, luna, “trece luminând cu
ochii albaştri, mari”, călatoreşte printre straturile înflorite de nori şi
ajunge la destinaţia preconizată de aceasta, la grădina floral cu “ roze de
purpur, crini de arginţi”.Aici pare să se sălăşluiască şi să-şi arunce un
veşmânt luminos, încât “ din când în când, cu mâna-i argintoasă, ea rupe câte o
floare”. Gestul ei de a-şi marca prezenţa se succede altei acţiuni, aceleia de
a arunca floarea ruptă , acolo, jos pe pământ, nu oricum şi nu oriunde, ci la
nivelul firii cugetative “ o aruncă jos pe pământ/ca pe o gândire de aur”. Comparaţia
“ca pe o gândire de aur” denotă semnificaţia dorinţei astrului celest de a
impregna împrejurimilor castelului, simţământul uman, supus fiorului meditativ
asupra frumuseţilor interiorului templului natural.
Undeva pe un cotlon al cerului, un nor îşi face
simţită prezenţa sură « se-ncheagă, se formează,-ncremeneşte » şi
asemenea unui « templu grec » se îmracă de întunecime, încât « plin
de umbra columnelor ce-l înconjur », în pofida acestui imprevizibil
celest, nu ezită să apară în haine argintoase, luna ce sfredeleşte cu câte o
rază columnele palatului Miradoniz.Paşii săi se îndreaptă către coordonatele
acelui castel.Creştetele astrului nupţial este săgetat de o diadema diamantină contopită în lucirea
stelară, iar înălţimile înnegrite a domului se luminau « ţariile negre a
domei se-nsenină « şi luna puse stăpâire pe cetatea umbrită de
codru.Prezenţa lunii în acest spaţiu activează sub comanda sa, elementele
corporative ale castelului » columnele ard sub clara ei lumină/.şi aruncă
umbra în umbra alteia ».Picioarele împodobite ale construcţiei
arhitectonice sunt atât de cercetate de razele reflectorizante ale lunii, încât
acestea par că ard sub lumina clară a lunii, iar efectul obţinut se propagă
asemenea umbrelor.Fălnicia sa se aruncă peste domă şi alaiul constelar o
urmează îndeaproape, încât noaptea rămâne surprinsă de întunericul sfios.
Un alt element component al complexului Miradoniz se
iveşte în sfera de arondare a lunii, râul ce curge în valea mare, adică în
grădina cu codri vechi a lui Miradoniz, presărând pe alocuri, insule
sfinte.Vertiginoasă în a sa trepidare , luna se înalţă deasupra râului « ca scorburi de tămâie », asemenea
candelabrelor tămâiate. Luna capătă
multiple valente poetice: decor nocturn, luminător de taină ce aureolează
lumea, regină a noptii, ochi cu perspectivă înaltă si totală si, poate, multe
altele. Rapsod al măretiilor cosmice, al zborului interstelar si al
ascensiunii, Eminescu nu putea lăsa deoparte simbolistica plurivaloricăa selenarului. Ea concordă intim cu predilectia
poetului pentru somn si moarte. „Punctul cel mai însemnat de orientare uranică
a poetului este luna” ; aceasta poate servi si ca loc de refugiu, de iesire din
contingent. El trebuie transformat spre a primi dimensiunea absolută a
fericirii umane
Nelipsite din acest
cadru nocturn şi spaţial sunt fiinţele feminine “copilele sunt cu ochii
rotunzişi negri”, înveşmântate cu “ flori de aur, de smarald”.Rigiditatea
acestor copile este asemenea stâncilor “de smirnă risipită şi sfărmată în
bulgări mari”. Aurul,
substanţa şi metafora auriferă, constituie în viziune eminesciană, semnul şi
ipostaza perfecţiunii: a creaţiei sau a imaginaţiei creatoare: un aer de aur” sau „părul de aur”, “flori de aur”, “de aur se aşază-ntr-a ei aripi”
“stele de aur”.Apoape identică, aceiaşi conotaţie o capătă şi argintul, fiind
un epitet potenţator al lunii şi universului ei:”urnele antice de argint”,
“hainele de argint”, ” crini de argint”, “pulbere de argint”,”o umbră argintie”,
“trece argintoasă”.
Aceste copile deţin bogoţii valoroase , redate
stilistic de importanţa contextelor epitetelor “flori de aur,de smarald”,
“smirnă risipită şi sfărmată”.Întreg teritoriul se află sub incidenţa razelor
argintii ale celestei lune, încât “pe mândrele
cărări/ ce trece prin verzile şi mândre plaiuri / e pulbere de argint”.Concluzia
acestor versuri presărate cu epitetele “mândrele cărări”,” verzile şi mândre
plaiuri”, întăreşte supremaţia reginei nopţii care contopeşte razele sale în
pulbere de argint, iar fineţea iluminării se reflectă peste plaiurile
verzi.Drumurile care înconjoară palatul Miradoniz sunt presărate cu zăpada
trandafirie a florilor de cireşi. Covorul floral aşternut pe pământ este mânat
în direcţii diferite de vântul care înalţă troieni de flori, în schimbul celor
de omăt.Eul poetic tinde să prezinte cititorilor , prin intermediul imaginilor
poetice “pe drumuri/cireşi în floare scutură
zăpada/ trandafirie a-nfloririi lor,/ vântul le mână, văluros le nalţă,/ de
flori troiene în loc de omăt”, importanţa pe care o deţine luna în cadrul
peisajului natural.
Trecând într-o altă sferă a naturii
luna sălăşluieşte peste aura sălciilor sfinte, care mişcă frunza de argint
deasupra apei în care se oglindeşte umbra trunchiului pletos al arborelui,
încât această proiectare refractată pare
a fi o insulă răsturnată, a căror capete sunt vizualizate una în susşi alta în
jos.Proiecţia lunii în apa râului ajustată de prezenţa unei sălcii, contribuie
la creionarea unei oglinzi răsturnate, a cărei imagine deformată induce
cititorul spre limanul unui peisaj mistic.Eul liric vine să precizeze că nu
este nimic fantastic în deşirarea ramurilor de sălcii “şi [nu-i] nimica în
aceste ramuri”.Spaţiul codrului este ţeşut de păienjenişul de smarald al
paianjenilor, subliniindu-se idea de puritate, virginitate, a acestui ansamblu
naturistic al pădurii.Aici îi doinesc greierii cântul asemenea
ticăiturilor ceasornicelor.Metafora
“greierii cântă ca orologii aruncate-n iarbă” valorifică intenţia poetului de a
elucida orice formă de vieţuire aflată sub supravegherea lunii.De peste râu,
păianjenii şi-au ţesut “pânza diamantină” peste vârful unui arbore antic, fiind
liantul între ceilalţi copaci.Această continuare a uniunii codruluipeste
malurile râului, întăreşte legăturile apropiate ale codrului cu spaţiul
castelului Miradoniz.Raza lunii străbate peste podul străveziu, încât apa
râului este înverzită de ramuril arborilor, întrunindu-se în undele râului,
asemenea unei feerii nemaiîntâlnite, de privelişti edificatoare.
Podul de peste râu este cutreierat
de pasul junei mlădioase, Miradoniz, plină de dulceaţă, cu tenul alb, asemenea
zăpezii noaptea, cu părul de aur, a carui lungime se limitează la întâlirea
mâinilor. Dezvelită de haina albă, membrele angelice se iveau păşind peste pod,
cu picioarele albe, nimeni alta decât zâna Miradoniz. Prezenţa albului
certifică unicitatea acestei fiinţe divine, şi pure.Poetul sintetizează
trăsăturile acestei zâne la nivelul limbajului artstic, fermecând tot ţinutul
palatului cu a sa prezenţă ” trece albă, dulce mladioasă, jună,/ albă ca neaua
noaptea,/ păru-i de aur
lin împletind în crinii mânilor./ ivind prin haina albă membre angelici,
abia călcând podul cel lung cu-a ei/picioare de-omăt, zâna Miradoniz”.
lin împletind în crinii mânilor./ ivind prin haina albă membre angelici,
abia călcând podul cel lung cu-a ei/picioare de-omăt, zâna Miradoniz”.
Aceasta se orientează catre grădina
de codri ce îi aparţine, în care şi rătăceşte.”O umbră argintie şi luminoasă”
se interpune peste umbra întunecoasă a codrului.Pe alocuri, zâna se apleaca să culeagă o floare, a cărei
soartă e menită să omagieze cu prezenţa sa, “fluviul bătrân”.Îndepărtată de
locul iniţial, zâna asemenea unei copile, aleargă să prindă un future, căruia
îi sărută ochii şi îl eliberează , asemenea unui binefăcător şi trăind în
deplina armonie cu natura înconjurătoare.Următoarea faptă întreprinsă de zâna
Miradoniz este capturarea unei pasăre măiastre din aur, pe a căror aripi se
aşează şi îşi ia zborul în noapte conglomeratele stelelor de aur.
Finalul acestei poezii este
neaşteptat pentru că zâna părăseşte spaţiul palatului încadrat în hotarele
natural şi se înalţă deasupra infinitului celest, pe aripile unei păsări.Zborul
zânei are o notă de eliberare de sub autoritatea spaţiului castelului, urmând cu accederea stăpânirii
astrului nopţii peste acest spaţiu natural.
Registrul stilistic al poeziei este plin de
bogăţii lingvistice, a căruii arii este
invadată de epitete,:” streşina antică”,” codrul cel vechi”, “O vale-adâncă şi
întinsă, lungă” ,” fluviu adînc, bătrân “,”o lumină
verzuie, clară, aromată”, ” Roze ca sorii”, “crini, ca urnele antice de argint”,” ochi rotunzi şi negri”, ” cu părul de-aur”, “cu aripioare de curcubău”, “în haine de argint”, ” mirositor şi plin de miere-al florilor, “şi verzi-întunecoase”, “cu sori dulci înfoiaţi, mirositori”,“mantia-i albastră constelată”, ” cu flori de aur, de smarald”, ” verzile şi mândre plaiuri”,” zăpada trandafirie a-nfloririi lor”, “stele de aur”.
de comparăţii: “Vechi ca pământul”,” O vale cât o ţară e grădina”,” florile,ca arborii-s de mari “ , Tufe de roze sunt dumbrăvi umbroase “ ”, E-o florărie de giganţi”, ” ca pe-o gândire de-aur”, “insule sfinte
se-nalţă-n el ca scorburi de tămâie”, ” greieri cântă, ca orologii aruncate-n iarbă”, ” ca-ntr-o mândră nemaivăzută feerie”, “albă ca neaua noaptea”,
metafore: “Mâncând cu trunchii rupţi scările negre’, “pare
A duce insulele ce le are-n el”, “Se leagănă pe lugerii cei nalţi”,” din floare-n floare fâlfâiesc”, şi-şi moaie guriţele-umede şi roşii în potirul”, “Crăpată-i bolta de granit”, ” în ceruri lin pluteşte luna”, “ea-i o regină tânără şi blondă”, “Cu mâinile unite pe-al ei piept de neauă”, ” Trece luminând cu ochii albaştri, mari, prin straturi înflorite”, “De nori, ce înfoiate îi oferă/roze de purpur, crinii de argint”, ” Ea rumpe câte-o floare şi-o aruncă Jos pe pământ”, “un nor se-ncheagă, se formează –ncremeneşte”,” devine-un templu grec şi plin de umbra
columnelor ce-l înconjor”, ” prin columne,. trece-argintoasă câte-o rază-a lunei”, ” Diadema-i de diamante-n stele contopite”, “Brilează-n noapte - tăriile negre , a domei se-nsenină”, ” Columnele-ard sub clara ei lumină”, ” şi aruncă umbra una-ntr-alta”, “ea intră-n domă... stelele-o urmează”, ” noaptea sântă plină-i de-ntuneric”, ” cu stînce de smirnă risipită şi sfărmată”, ” e pulbere de-argint”, “vântul le mână, văluros le nalţă”, “dintr-un copac într-altul numai ţes, paianjini de smarald paianjenişul”, “de pe-un vârf de arbore antic ţesut-au ei”, ” un pod din pânza lor diamantoasă”, ” prin podul străveziu şi clar străbate a lunei rază”,” şi-verzeşte râul cu miile lui unde”,” iară peste pod trece albă, dulce mladioasă, jună” ,” păru-i de aur lin împletind în crinii mânilor”, “ivind prin haina albă membre angelici”, ” Abia călcând podul cel lung cu-a ei, picioare de-omăt, zâna Miradoniz.”, ” rătăceşte o umbră argintie
şi luminoasă-n umbra lor cea neagră”, “Ici se pleacă spre a culege o floare, spre-a arunca în fluviul bătrân”, “ea prinde-o pasăre măiastră
de aur se aşază-ntr-a ei aripi”, “şi zboară-n noapte printre stele de aur”.
menite să accentueze melodicitarea versurilor libere. Timpul verbal utilizat de eul poetic este imperfectul, care induce cititorul în lumea trecutului fabulous.:”avea”, “era”, “erau”,”înşirau”, “fremea”,”-ngropa” duceau”,atunci când este descris spaţiul palatului , dar şi timpul prezent, ca o continuare a acţiunilor momentane:”treci”, “dai”, “-s de mari”, “se leagănă”, “sunt”, “umplu”. “ fâlfâiesc”,”moaie”, “sunt dumbrăvi”,”e o florărie” , “pluteşte”, “i-o regină”, “oferă”,”rumpe”, “aruncă”, “se-nalţă”, “devine un templu”, ” se-ncheagă”, “se formează” “-ncremeneşte”, “ia”, “brilează”, :ard”,Intră”.”I de –ntuneric”,”urmează”,”curge”, “i-grădina”,”…..
verzuie, clară, aromată”, ” Roze ca sorii”, “crini, ca urnele antice de argint”,” ochi rotunzi şi negri”, ” cu părul de-aur”, “cu aripioare de curcubău”, “în haine de argint”, ” mirositor şi plin de miere-al florilor, “şi verzi-întunecoase”, “cu sori dulci înfoiaţi, mirositori”,“mantia-i albastră constelată”, ” cu flori de aur, de smarald”, ” verzile şi mândre plaiuri”,” zăpada trandafirie a-nfloririi lor”, “stele de aur”.
de comparăţii: “Vechi ca pământul”,” O vale cât o ţară e grădina”,” florile,ca arborii-s de mari “ , Tufe de roze sunt dumbrăvi umbroase “ ”, E-o florărie de giganţi”, ” ca pe-o gândire de-aur”, “insule sfinte
se-nalţă-n el ca scorburi de tămâie”, ” greieri cântă, ca orologii aruncate-n iarbă”, ” ca-ntr-o mândră nemaivăzută feerie”, “albă ca neaua noaptea”,
metafore: “Mâncând cu trunchii rupţi scările negre’, “pare
A duce insulele ce le are-n el”, “Se leagănă pe lugerii cei nalţi”,” din floare-n floare fâlfâiesc”, şi-şi moaie guriţele-umede şi roşii în potirul”, “Crăpată-i bolta de granit”, ” în ceruri lin pluteşte luna”, “ea-i o regină tânără şi blondă”, “Cu mâinile unite pe-al ei piept de neauă”, ” Trece luminând cu ochii albaştri, mari, prin straturi înflorite”, “De nori, ce înfoiate îi oferă/roze de purpur, crinii de argint”, ” Ea rumpe câte-o floare şi-o aruncă Jos pe pământ”, “un nor se-ncheagă, se formează –ncremeneşte”,” devine-un templu grec şi plin de umbra
columnelor ce-l înconjor”, ” prin columne,. trece-argintoasă câte-o rază-a lunei”, ” Diadema-i de diamante-n stele contopite”, “Brilează-n noapte - tăriile negre , a domei se-nsenină”, ” Columnele-ard sub clara ei lumină”, ” şi aruncă umbra una-ntr-alta”, “ea intră-n domă... stelele-o urmează”, ” noaptea sântă plină-i de-ntuneric”, ” cu stînce de smirnă risipită şi sfărmată”, ” e pulbere de-argint”, “vântul le mână, văluros le nalţă”, “dintr-un copac într-altul numai ţes, paianjini de smarald paianjenişul”, “de pe-un vârf de arbore antic ţesut-au ei”, ” un pod din pânza lor diamantoasă”, ” prin podul străveziu şi clar străbate a lunei rază”,” şi-verzeşte râul cu miile lui unde”,” iară peste pod trece albă, dulce mladioasă, jună” ,” păru-i de aur lin împletind în crinii mânilor”, “ivind prin haina albă membre angelici”, ” Abia călcând podul cel lung cu-a ei, picioare de-omăt, zâna Miradoniz.”, ” rătăceşte o umbră argintie
şi luminoasă-n umbra lor cea neagră”, “Ici se pleacă spre a culege o floare, spre-a arunca în fluviul bătrân”, “ea prinde-o pasăre măiastră
de aur se aşază-ntr-a ei aripi”, “şi zboară-n noapte printre stele de aur”.
menite să accentueze melodicitarea versurilor libere. Timpul verbal utilizat de eul poetic este imperfectul, care induce cititorul în lumea trecutului fabulous.:”avea”, “era”, “erau”,”înşirau”, “fremea”,”-ngropa” duceau”,atunci când este descris spaţiul palatului , dar şi timpul prezent, ca o continuare a acţiunilor momentane:”treci”, “dai”, “-s de mari”, “se leagănă”, “sunt”, “umplu”. “ fâlfâiesc”,”moaie”, “sunt dumbrăvi”,”e o florărie” , “pluteşte”, “i-o regină”, “oferă”,”rumpe”, “aruncă”, “se-nalţă”, “devine un templu”, ” se-ncheagă”, “se formează” “-ncremeneşte”, “ia”, “brilează”, :ard”,Intră”.”I de –ntuneric”,”urmează”,”curge”, “i-grădina”,”…..
Acest text poetic surprinde de a lungul versurilor libere,
neîncadrate în strofe programate, ci tot libere,cu rime libere, tema
palatului şi a tema lunii.Ca motive literare predominante sunt : motivul
codrului, al castelului, al fluviului, al florilor, al grădinii, al columnelor,
, al arborilor, al geierului, al podului, toate acestea conducând la
argumentarea caracterului romantic al poeziei.În acest context liric, luna se
aliază cu natura întreagă , pe care o domină cu a sa strălucire, ea nu
protejează idila dintre îndrăgostiţi ci aurează înfătişarea acestui loc mirific
al castelului Miradonix.
10.02.2013
Mihai
Eminescu, Poezii, Jurnalul Naţional, Buc, 2010
Autor
referat: Mocanu Gabriela
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu